Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Aftonbladet tvingades köpa EM-rättigheterna av TV4

Publicerad: 3 juni 2008, 16:49

Första halvlek. Schibsted-Bonnier 0-1. Aftonbladet tvingades köpa rättigheterna till EM på storbilds-tv av konkurrenten TV4/Expressen.


Aftonbladet ska visa storbildsfotboll på Skeppsbron. Expressen kör med TV4 i Kungsträdgården. Bara Strömbron och 200 meter skiljer de två tidningarna åt. Foto: Eniro

När Aftonbladet skulle sända Sveriges matcher på storbildsskärm på Skeppsbron vände sig tidningen direkt till UEFA.

– Vi fick signaler om att man skulle köpa direkt av dem, säger Pontus Ogebjer marknadsdirektör på Aftonbladet.

Men UEFA gav beskedet: Sorry, ni får vända er till TV4. De äger alla rättigheter för den svenska marknaden.

– TV4 gjorde klart med  UEFA för bara ett par veckor sedan, säger Pontus Ogebjer.

Källor till Resumé uppger att Aftonbladet medvetet försökt ”runda” TV4/Expressen genom att vända sig direkt UEFA. Men manövern slutade alltså istället med att mediejättarna gjorde upp vid förhandlingsbordet förra veckan.

– Jag tänker inte berätta vad vi fick betala, säger Pontus Ogebjer.

Det är hur som helst ingen tvekan om att rättigheterna till storbildsvisningen är en viktig del i Aftonbladets eventsatsning på fotbolls-EM.

Enligt Pontus Ogebjer, marknadsdirektör på Aftonbladet, lägger tidningen närmare 15 procent av årets marknadsbudget på EM.

– Satsningen är den största någonsin, säger Pontus Ogebjer.

Aftonbladet kommer att placera sin 54 kvadratmeter stora skärm vid Skeppsbron samtidigt som TV4/Expressen placerar sin 71 kvadratmeters  skärm i Kungsträdgården.

Matcherna omgärdas av massor av olika evenemang och sponsorsamarbeten.

– I samband med första matchen på tisdag uppträder bland annat Markoolio och flera av RIX FM:s profiler kommer att vara där, säger Pontus Ogebjer.

Hur tuff blir matchen mellan er och TV4, inte minst med tanke på att det korta avståndet mellan evenemangen?
– Marknaden är tillräckligt stor får båda, men vi vill självklart att det ska vara fullsatt hos oss.

Hur ska ni vinna matchen?
– Vi har starka partners i Svenska Spel, Telia och Intersport som kommer att lyfta evenemanget. Sedan har vi starkt stöd av både OLW och RIX FM. Det är en stark laguppställning på plats, och vi kommer att också att ha massor av event i både Österrike och Schweiz.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.