Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 24 juni 2013, 08:00
Aftonbladets löpsedel i går.
I går tvingades Aftonbladet skicka ut ett standardiserat ”nödlöp” när det blev fel i tryckeriet.
Sommaren är av tradition starka kvällstidningstider, så även midsommarhelgen. Därför var det extra tufft för Aftonbladet i går när löpsedelstrycket havererade och tidningen tvingades skicka ut en generellt formulerad löpsedel med rubriken ”Nattens nyhetsdrama”.
– Det var ett tekniskt fel i löpsedelspressen vid tryckeriet i Södertälje, vilket påverkade ett antal av löpsedlarna i Stockholmsområdet. Däremot påverkades inte själva tidningsupplagan, säger Fredrik Lindén, informationschef på Aftonbladet.
Hur påverkar ett nödlöp försäljningen?
– Vid de enstaka tillfällen vi tvingas använda nödlöp har det bara marginell inverkan på försäljningen.
Kan det rentav sälja bättre än ett vanligt löp?
– Vi använder dem, tack och lov, så sällan att det inte går att dra några sådana slutsatser. Vare sig åt ena eller andra hållet, säger Fredrik Lindén.
Incidenter som tvingar fram nödlöpsedlar inträffar relativt sällan. Inom loppet av två månader 2010 drabbade det dock såväl Expressen som Aftonbladet.
– Det finns en skröna om att nödlöp brukar sälja minst lika bra som vanliga löp. Så är det dessvärre inte. Vi kan dock se historiskt sett att försäljningen ofta påverkas ganska lite. Men påverkas gör den, åt fel håll, sa Aftonbladets chefredaktör Jan Helin då.
Magnus Helander