Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Aftonbladet: Vi deltog inte i budgivning

Publicerad: 6 November 2013, 11:39

Bild från filmen på tårtattacken som visas på Aftonbladet.se.

Foto: Aftonbladet.

Aftonbladet förnekar uppgifterna om att man deltagit i en budgivning för filmen på tårtattacken mot SD:s partiledare Jimmie Åkesson. – Vi köpte det inte av Sverigedemokraterna utan av en frilansfotograf, det var relevant journalistiskt material som vi ville visa, säger Aftonbladets informationschef Fredrik Lindén till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Jimmie ÅkessonMartin KinnunenAftonbladetSverigedemokraternaFredrik Lindén

Enligt Dagens Media köpte Aftonbladet filmen på tårtattacken mot Jimmie Åkesson av Sverigedemokraterna  själva – detta efter en budgivning där flera  medier ska ha varit inblandade.

Dagens Media uppger att det var Sverigedemokraternas inhyrda produktionsbolag, Smalben Produktion, som filmade.

– Vi sålde materialet till Aftonbladet efter budgivning, med det fanns  flera intressenter, säger Sverigedemokraternas pressansvarige, Martin  Kinnunen, till Dagens Media.

Filmen uppges ha sålts för över 30 000 kronor till Aftonbladet. Men kvällstidningen förnekar nu att man deltagit i en budgivning.

– Det var ingen budgivning, det var en tipsare som hörde av sig till oss om materialet, säger Fredrik Lindén till Resumé.

Fredrik Lindén säger att Aftonbladet kände till att det var en frilansare som jobbade på uppdrag av SD.

Hur ser du på att pengarna uppges gå direkt till SD:s partikassa?
– Vad upphovsmannen gör med tipspengarna kan vi inte ha några synpunkter på, säger Fredrik Lindén.

Har ni några moraliska dubier över köpet av filmen?
– Nej, det var en allvarlig händelse som vi vill rapportera om. Vi har utfört vårt journalistiska uppdrag. Det var en allvarlig händelse – en attack mot en toppolitiker.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.