Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Aftonbladet vill starta gammel-tv igen

Publicerad: 11 november 2013, 22:34

Så här såg det ut när det begav sig 2006.

Foto: Aftonbladet.

Aftonbladet startar tv på riktigt och söker tillstånd i marknätet. För sju år sedan lade Aftonbladet ner sin TV7 efter ett års fiasko och 100 miljoner i förlust.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Vid midnatt gick ansökningstiden ut för att söka tillstånd att sända tv i marknätet åren 2014 – 2020. I dag har 49 nationella och 7 lokala tv-kanaler tillstånd som löper ut den 31 mars nästa år.

Nu måste alla söka om sina tillstånd i konkurrens med nya aktörer. Den stora överraskningen är Aftonbladet som lämnade in sin ansökan redan i går eftermiddag, men sannolikt begärde sekretess på ärendet.

Bland de företag som redan registrerats i diariet finns kända aktörer som Turner, Walt Disney och Viacom, men också en namnlös ansökan. Bakom denna står enligt Resumés källor Aftonbladet.

När marknätet digitaliserades 2006 var Aftonbladet bland de första att söka och få tillstånd. Men när sändningarna skulle starta våren 2006 var kanalen inte ens klar och hotades med indraget tillstånd. Under hösten kom TV7 igång med lokala stjärnor som Sofi Fahrman och Fredrik Virtanen.

Redan på våren 2007 stod det klart att TV7 var en flopp med knappt mätbart antal tittare. Den gick med 24 miljoner i förlust under startåret och 53 miljoner back under första halvåret 2007.

På hösten såldes verksamheten efter förluster i storleksordningen 100 miljoner. Aftonbladet satsade då i stället på webb-tv och har nu byggt upp en stark ställning på nätet. Sporrade av Expressens Prime time drog Aftonbladet i höst igång tablåbundna sändningar. Nästa steg blir alltså att sända i marknätet från den 1 april 2014, om företaget får tillstånd.

Resumé har ännu inte kunnat nå Aftonbladets publisher Jan Helin för en kommentar.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.