Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Aftonbladets ändrade logotyp: Global blodgivningskampanj bakom

Publicerad: 16 Augusti 2016, 06:51

Foto: Aftonbladet och Blodcentralen

Bokstäverna A, B och O saknas på flera stora varumärken runt om i världen för att få fler att skänka blod.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetUng CancerÖstgöta CorrespondentenSEB

På måndagen uppmärksammade Resumé att flera bokstäver saknades i Aftonbladets logotyp, på webben såväl som i papperstidningen. Redan då spekulerades det om att det kunde röra sig om en kampanj för bloddonation – men Aftonbladets Sofia Olsson Olsén ville inte avslöja något.
– Först vid midnatt berättar vi varför vår logga ser ut som den gör, sa chefredaktör hon.

Nu står det klart att tidningen har hakat på globala blodgivningskampanjen "Missing Type" som anordnas av blodorganisationer i 20 länder och syftar till att sprida kunskap om blodgivningens betydelse och få fler att ge blod. De saknade bokstäverna A, B och O representerar blodgruppsbeteckningarna.

Organisationerna uppmärksammar bland annat att antalet personer som ger blod för första gången i de medverkande länderna har minskat med drygt 27 procent på tio år, från 1,8 miljoner personer 2005 till 1,3 miljoner 2015. I Sverige har antalet registrerade blodgivare minskat med 17 procent till omkring 340 000 personer under samma period, men däremot har antalet nyanmälda blodgivare ökat.

SEB, Ung Cancer och Östgöta Correspondenten är ytterligare några svenska varumärken som medverkar.
– Blodtransfusioner räddar liv och förbättrar hälsan för miljoner människor i världen. Det är livsviktigt att vi har många blodgivare. Oavsett om det handlar om cancerbehandling, blodsjukdomar, olyckor, operationer eller förlossningar så är blodtransfusioner en nödvändig del i den moderna sjukvården, säger Ulrika Ljung, ordförande Blodkommunikation Sverige.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.