Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

"Aftonbladets bästa resultat någonsin"

Publicerad: 15 augusti 2008, 07:11

Stort jubel på Aftonbladet. Orsaken: Resultatet för andra kvartalet blev 155 miljoner kronor – 99 miljoner bättre än samma period i fjol. – Det roligaste är att alla delar går bra samtidigt, säger vd:n Carl Gyllfors till Resume.se.


Efter mardrömsåret i fjol har det vänt för Aftonbladet. Koncernen har lagt fiaskosatsningarna TV7 och Punkt SE bakom sig.

Aftonbladets vinst för första kvartalet i år blev 92 miljoner kronor, en förbättring med 84 miljoner kronor jämfört med samma period i fjol.

I morse presenterades resultatet för andra kvartalet och det beskrivs som det bästa resultatet någonsin – 155 miljoner kronor, jämfört med  56 miljoner kronor under samma period förra året.

– Vi är jättenöjda. Alla delar i koncernen går bättre än i fjol och det är roligt att vi har en så bra förmåga att generera nya intäkter, säger Carl Gyllfors, vd för Aftonbladet till Resume.se.

Trots upplagefallet på 4,1 procent gör kvällstidningen Aftonbladet procent sitt bästa andrakvartal någonsin, 74 miljoner kronor, jämfört med 62 miljoner samma period i fjol.

Effekten av fjolårets prishöjning till 10 kronor motsvarar upplagetappet (cirka 15 miljoner kronor) och tillväxten på annonssidan är 8 procent, vilket är bättre än marknaden, inflikar Carl Gyllfors.

Hårt jobb med att hålla kostnaderna nere, samt intäkter från tilläggsprodukter som DVD-filmer bidrar också till resultatförbättringen.

Och Aftonbladet Nya Medier gör sitt klart bästa kvartalsresultat i bolagets historia – 42 miljoner kronor jämfört med 19 miljoner samma period i fjol.

– Aftonbladet.se är den sajt som har den bästa utvecklingen av alla i landet, med en fantastisk utveckling på annonssidan och bra koll på kostnaderna. Mycket välskött, säger Carl Gyllfors.

I övrigt: Aftonbladet-sajten hitta.se redovisar vinst för första gången sedan starten för fyra år sedan.

Vad är du särskilt nöjd med i Aftonbladet-koncernens resultat?
– Just att allt går bra samtidigt. Och alla pratar om den tuffa marknaden för tidningar och då känns det skönt att visa att det går att tjäna pengar. Det ger en framtidstro, säger Carl Gyllfors.

Vad kan bli bättre?
– Det finns risk för sämre konjunktur och vi måste jobba mer med kostnaderna, det är ett ständigt pågående arbete.

Hur står ni er jämfört med konkurrenten Expressen?
– Vi tror att vi visar ett bättre resultat än Expressen. Jag har inte sett deras resultat för andra kvartalet, men vi tar marknadsandelar både på papper och nätet.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.