Media
Aftonbladets besked: 30-40 tjänster bort
Publicerad: 18 november 2014, 09:05
Foto: Björn Elgstrand.
(UPPDATERAD) Resumé kunde nyligen rapportera att mellancheferna lever farligt på Aftonbladet och att ledningen vill skära bort 30 tjänster i sin nya plan. Aftonbladet ger nu beskedet att man tar bort 30-40 tjänster på redaktion- och affärssidan.
KB
Karl-Johan Byttner
Aftonbladets publisher Jan Helin meddelar att startskottet nu går för ett omställningsarbete där Aftonbladet ytterligare ska stärka sin position som "svenska folkets primära nyhetskälla online".
Planen är som tidigare att spara 40 miljoner kronor.
– Den kostnadsbesparingen genomför vi parallellt med omställningen av organisationen. Jag vill framhålla att förändringarna inte är förhandlade med fackklubbarna än, förhandlingarna har precis inletts, säger Jan Helin i en kommentar.
Berörda medarbetare erbjuds tre månadslöner samt uppsägningstiden.
Jan Helin menar att omställningen kommer leda till ännu vassare journalistik och erbjudanden för användare, annonsörer och partners.
– Jag vill att våra mycket kompetenta medarbetare ska vara involverade och delaktiga i omställningsarbetet, säger han i en kommentar.
Rent praktiskt innebär också beslutet att man flyttar produktionen av magasinen Wellness, Resa, Sofis Mode och Härligt Hemma utanför huset från och med årsskiftet, medan TV, Kryss & Quiz, Bil, Söndag, Klick!, sportbiblar och specialmagasin/one shots är kvar inhouse och ska produceras precis som idag.
– Vi återkommer med vem som ska hålla i produktionen. Det är en sak vi tittar närmare på just nu. Vi kommer fortfarande producera featurejournalistik på Aftonbladet, men i huvudsak online, framförallt inom ramen för den förstärkta Plus-redaktionen och The Youway, säger Fredrik Lindén, informationschef på Aftonbladet, till Resumé.
Kärnan i featureverksamheten blir en onlineoperation inom ramen för Magasin Media inom livsstilsområdena Mode & Skönhet, Hälsa och Inredning.
Den här omställningen har redan skett när det gäller The Youway, vilket Aftonbladet menar har lett till ökad räckvidd och intäkt.
Aftonbladet inrättar också en förstärkt Plus-desk för att öka online-täkterna.
Basen ligger i produktion av journalistik runt Hälsa, Resa, Ekonomi, Livsstil och nyhetsfördjupning Sport och Nöje.
Aftonbladet skapar också en ny organisation, Print, kring huvudtidningen för att optimera och utveckla printprodukten.
Arbetet med den nya organisationen inleds omedelbart och delaktighet och transparens ska prägla genomförandet, enligt Aftonbladet
Ni skriver att 30-40 tjänster påverkas av detta. Är det tjänster även utanför feature som påverkas?
– Förhandlingarna med fackklubbarna har precis inletts. Av respekt för förhandlingarna vill jag inte gå in på när det är färdigt eller vad som diskuteras, säger Fredrik Lindén.
Resumé söker Aftonbladets chefredaktör Jan Helin och tidningens fackklubbsordförande.