måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Aftonbladets Ipad-lansering

Publicerad: 29 november 2010, 14:01

Aftonbladet lanserar sig på iPad bilaga för bilaga. Först ut blir Sportbladet. Och det nya målgruppstänkandet kan sprida sig till fler format än iPad.

Ämnen i artikeln:

AftonbladetIpad

Billy Andersson

billy.andersson@resume.se


Pontus Ogebjer och Jan Helin. Foto: Fredrik Thambert.

Aftonbladet lämnade in sin Sportbladet-app för godkännande till Apple i förra veckan. Den har utvecklats sedan i våras och provkörts internt sedan i oktober.

Apegroup har hjälpt Aftonbladet att utveckla från grunden och man har alltså inte använt några färdiga plattformar.

– I början fanns det naturligtvis många buggar men nu har vi torrkört sedan första oktober och det funkar, försäkrar Pontus Ogebjer, affärsområdeschef på Sportbladet.

Chefredaktör Jan Helin anser att iPad ställer krav på ett mer utpräglat målgruppstänkande. Därför väljer Aftonbladet att lansera tidningen uppdelad i bilagor. Sportbladet följs av en app för huvudtidningen och senare de flesta av tidningens bilagor.

När man fått sitt godkännande ska tio av Sportbladets mest hängivna läsare smygläsa och diskutera Sportbladet-appen i en sluten Facebookgrupp under en vecka. Först därefter släpps den i en skarp version.

– Alla lanseringar ska genomföras på samma sätt, säger Jan Helin.

Aftonbladets app är relativt hårt mallad och ska kräva minimalt extraarbete. Jan Helin tror att läsarna vill känna igen sig.

– Det behövs en början och slut sedan kan det vara flöden däremellan.

Förutom material från papperstidningen, som kompletteras med bildspel och video, ska det finnas nyhetsflöde, resultatservice och kommentarsfunktion. Det går även att se aftonbladet.se/sportbladet utan att lämna appen.

– Utvecklingsarbetet har gått ut på att man ska vara kvar i appen hela tiden, säger Helin.
Trots att lanseringsdagen ligger nära vill Aftonbladet inte gå in närmare på hur man tar betalt.

Det blir något slags abonnemang, dett ska gå att köpa hela Aftonbladet även om varje del av Aftonbladet säljs för sig. Mer vill man inte säga.

– Vi har ju tagit betalt för digitalt innehåll under flera år och vi ska använda oss av den erfarenheten, säger Helin.

I appen finns även unika annonslägen med interaktiva annonser. Pontus Ogebjer noterar stolt att TV4 är en av de första annonsörerna. Däremot vill han inte säga något om annonspriserna mer än att det gick snabbt att sälja slut på utrymmet.

– Det kan tyda på att vi sålde för billigt.

Helin och Ogebjer medger att man drabbats av hypen som kretsar runt iPad.

– När vi testar känner vi att det här är något man kan ta betalt för, säger Ogebjer.

Jan Helin säger att det är spännande att slippa paketera tidningens alla delar och målgruppsanpassa produkten mer.

Är det något som kan spridas till andra format än iPad?

– Ja, om intresset är tillräckligt starkt.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev