Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Aftonbladets KO-vändning

Publicerad: 21 april 2008, 07:43

Aftonbladets webb-tv samarbetar i programmet Pryl-tv med elektronikkedjan InWarehouse.se. Efter stark kritik från Konsumentverkets jurist valde Aftonbladet i helgen att ta bort ett klipp från Pryl-tv. – Det hade kunnat vara en reklamfilm för InWarehouse, säger Aftonbladet.se:s chefredaktör och ansvarige utgivare Kalle Jungkvist till Resume.se.


Pryl-tv är en serie återkommande inslag på Aftonbladets webb-tv där Kjell Eriksson berättar om olika teknikprodukter. Besökarna på sajten slussas till klippen via en vanlig rubrik på förstasidan, därefter följer en reklamfilm för InWarehouse. När klippet börjar står det klart och tydligt att klippet är ett samarbete mellan InWarehouse och Aftonbladet.

I det senaste inslaget talade man om billiga laptops. Kjell Eriksson intervjuade en försäljare på InWarehouse som i deras butik berättade om olika produkter i teknikkedjans sortiment.

Innehållet är inte tillräckligt objektivt, menar Konsumentverkets jurist Mattias Grundström:

– Det är ett gränsfall. Här kommer man från en rubrik på redaktionellt utrymme, därefter ser man en reklamfilm och sedan börjar inslaget som ska vara redaktionellt. Till vänster ligger en annons och man tror att inslaget är redaktionellt. Men det är uppenbart att de har betalat för det, säger Mattias Grundström.

Å ena sidan står det tydligt i början av inslaget att det handlar om ett samarbete mellan tidningen och elektronikkedjan. Men Mattias Grundström menar att det inte är nog – även inslaget är betalat och detta framgår inte:

– Det går inte att komma ifrån att de har sponsrat inslaget, de är i deras lokaler och talar om deras produkter. När jag ser det här framstår det mer som något i kommersiellt syfte än en objektiv nyhetsförmedling där man opartiskt utvärderar maskiner, säger han.

– Mycket talar för att InWarehouse har ett intresse i inslaget, ändå ligger startlänken i Aftonbladets redaktionella text och jag är väldigt tveksam till det, säger Grundström.

Resume.se ringde i fredags upp Aftonbladet.se:s chefredaktör och ansvarige utgivare Kalle Jungkvist för en kommentar om klippet. Han var då tillfälligt sjukskriven men är i dag tillbaka i tjänst. Under helgen har man tagit bort klippet på Aftonbladet.se.

– Av det skäl som angavs. Det var otydligt och jag tyckte inte det passade. Även om man förstod att det var sponsrat så var det för otydligt, säger Jungkvist.

Är det lämpligt att ha ett inslag där en reporter står i en butik och låter en försäljare demonstrera sina egna produkter?
– Nej. I de andra klippen berättar man om produkter som i sig inte är kopplade till InWarehouse och det är i annan miljö. I det här fallet håller jag med Konsumentverket.

– Tv-produktion hos kommersiella kanaler ligger närmare de kommersiella intressena. När vi på webben nu ger oss in i det så ska det vara väldigt tydligt vad man ser. Vad är en journalistisk produkt och vad är ett kommersiellt budskap? Den filmen hade kunnat vara en reklamfilm för InWarehouse, därför tog jag bort den. Jag hade inte sett den tidigare, säger Jungkvist.

Ur Marknadsföringslagen

Reklamidentifiering

5 § All marknadsföring skall utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring.

Det skall också tydligt framgå vem som svarar för marknadsföringen.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.