Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Aftonbladets nya mätmetod

Publicerad: 25 februari 2011, 10:05

För ett år sedan övergav Aftonbladet TS och i dag presenterade externa revisionsbolaget PWC en ny upplagerevision där Aftonbladet från och nu kommer att mätas. Man hoppas att fler tidningar kommer att följa efter. – Vi har diskuterat det här med branschen i ett och ett halvt år och vi hoppas att fler kommer att följa efter, säger Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

PwcAftonbladetThomas MattssonExpressenJan Helin

När Aftonbladet lämnade TS upplageredovisning förra året aviserade ledningen att de sökte ett nytt transparent mått för upplagorna, där det syns vad som är sålt, friex och digital upplaga.

Idag presenterade externa revisionsbolaget PWC en ny upplagerevision där Aftonbladet från och nu kommer att mätas.
– PWC kommer att redovisa våra upplagesiffror en gång i månaden samtidigt som vi redovisar vår räckvidd för alla våra kanaler med TNS Sifo Orvesto dag och Orvesto Internet, säger Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet.

Anledning till att man väljer att redvisa på det här sättet är framför allt för att man anser att TS mätningar inte fångar upp någon av de två viktigaste måtten, sålda tidningar och räckvidd.
– Att sälja tidningar och nå många läsare är avgörande för oss. TS mäter inget av det. Med PWC upplaga och TNS Sifos räckvidd får vi nu affärsmässiga och transparenta mått som vi tror är avgörande för att klara utmaningarna i en strukturomvandling, säger Jan Helin.

Att redovisa på det här sättet anser man öka renheten och transparensen i redovisningen. Dessutom kommer man att redovisa vad som är nät och vad som är papperstidning på ett tydligare sätt än tidigare. Kritiken mot Aftonbladets byte av mätmodell där det hävdas att det är ett försök att smyga in Aftonbladet.se i redovisningen tillbakavisar Jan Helin.
– Ingenting kunde vara mer fel. I PWC:s regelverk bryter vi ut digital upplaga. I     TS räknas digital upplaga i form av pdf-tidningar som papperstidning. Vad är logiken i det? säger Jan Helin

Han hoppas att fler tidningar kommer att följa Aftonbladet när det gäller val av mätmodell.
– Vi har diskuterat det här med branschen i ett och ett halvt år och vi hoppas att fler kommer att följa efter.

Thomas Mattsson riktar i sin blogg idag på Expressen.se kritik mot Aftonbladet då han anser att:

 ”Expressen anser, liksom hittills resten av tidnings-Sverige, att förändringar i branschens gemensamma redovisningsmodeller bör diskuteras och beslutas i samförstånd så att inte en tidning bryter sig ut med en modell som ensidigt gynnar en tidning.”

Jan Helin menar att det hela tiden funnits öppna diskussioner och att det är Expressen som själva valt att inte gå med.
– Vi har ju fört diskussioner om det här med Thomas Mattsson i över ett år, de har valt att inte gå med. Det är deras val. Men att påstå att detta gynnar Aftonbladet är komplett felaktigt. Det är tvärtom, siffrorna blir ju lägre än i det gamla icke transparenta systemet.
–  Idén om samförstånd i mätmetoder är också anmärkningsvärd. Mätmetoder bör vara oberoende och externa. Vi uppmanar Expressen, GT och Kvällsposten och alla dagstidningar att följa vårt exempel, säger Jan Helin.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.