Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Aftonbladets nya viralsatsning

Publicerad: 15 Oktober 2014, 14:09

Ehsan Fadakar om viralt.aftonbladet.se.

Schibsted-ägda Aftonbladet har precis introducerat sektionen Viralt. – Det här ska inte konkurrera med det som är grunden för Aftonbladet: den samhällsviktiga journalistiken, säger sociala medier-chefen Ehsan Fadakar.


Ämnen i artikeln:

Ehsan FadakarAftonbladetLajkatViralt

Han uppger att Aftonbladet knappt har hunnit publicerat något ännu på viralt.aftonbladet.se, men räknar med att målgruppen blir ungefär densamma som för Aftonbladets vanliga läsare.

Ehsan Fadakar ser därmed inte särskilt stora likheter med Lajkat.se – som ägs av Aftonbladets ägare Schibsted, men är fristående från Aftonbladet.
– Lajkats läsare är betydligt yngre än Aftonbladets, säger han.

Vad är era utvecklingsplaner när det gäller Viralt?
– Vi testar lite olika saker, vi får återkomma, säger Ehsan Fadakar.

Ni har redan Lajkat.se är det inte risk att ni når någon slags mättnad om ni nu även kör Viralt?
– Lajkat är inte en del av Aftonbladet. Och mättnad? Jag tror att folk kommer fortsätta dela saker även i framtiden, säger Ehsan Fadakar.

Hur ser Aftonbladet ut inom två år när det gäller den här typen av satsningar?
– Aftonbladet är hela Nordens överlägset största nyhetsskälla. Mina kollegor gör fantastisk journalistik varje vecka, som till exempel #Minhemmaplan eller Estoniareportaget bara senaste tiden. Det här kommer inte konkurrera med det som är grunden för Aftonbladet: den samhällsviktiga journalistiken, säger Ehsan Fadakar.

Viralt är baserat på Wordpress – ett blogg- och innehållshanteringssystem.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.