Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Aftonbladets svar på Primetime kan komma till hösten”

Publicerad: 28 maj 2013, 08:56

Aftonbladet har ännu inte svarat på Expressens Primetime med Niklas Svensson och Anna Jernberg Carlson.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson spår att Aftonbladet kommer med ett svar på live-tv-satsningen Primetime i höst. Jan Helin, publisher på Aftonbladet, har inga kommentarer i nuläget.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetThomas MattssonExpressenJan Helin

Enligt Expressen själva är ”Primetime” en succé. Kvällstidningen vill dock inte släppa några tittarsiffror för live-programmet som hade premiär tidigare i våras.

Expressen har sedan lanseringen väntat på ett svar från rivalen Aftonbladet. Men ännu har marknadsledaren inte sjösatt någon liknande programsatsning.

– Jag tror nog att det kommer ett svar på ”Primetime” till hösten, men  att Aftonbladet knyter sin tv-satsning närmare sajten och att det blir  mindre linjär tv än det som ”Primetime" gör nu, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

Han siar lite om hur tankarna kan gå hos konkurrenten.

–  Gissningsvis jobbar Aftonbladet TV mer med olika format, som Brand New  Content-produktionen med Lennart Ekdal, och det blir spännande att  följa. Tittarna är ju vinnare när det görs mer nyhets-tv och den blir  mer tillgänglig.

– Bara senaste månaderna, med bevakningen av Boston-bomberna och  upploppen i förorterna, har ju kvällstidningarna visat att vi kan  erbjuda alternativ till de mer summerande nyhetsmagasinen i broadcast-tv  och det är rimligen bara bra för journalistiken.

Thomas Mattssons podcast-kompanjon – Aftonbladets publisher Jan Helin – har inga kommentarer i nuläget om framtida programsatsningar, men klart är att Aftonbladet hårdrekryterar på tv-området.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.