Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Aftonbladets vinst: 310 miljoner

Publicerad: 18 februari 2011, 08:17

Schibsted omsatte i fjol över 15 miljarder kronor och gjorde ett rörelseresultat på 1,8 miljarder. Flytten till nytt huvudkontor i Stockholm och svag utveckling av hitta.se drar ner resultatet. Men Aftonbladet redovisar ett rekordresultat på 310 miljoner. Även SvD gör ett rekordresultat.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibsted

Foto: Björn Elgstrand.

Under fjärde kvartalet ökade Schibsteds intäkter med 5 procent, medan annonsförsäljningen steg med hela 13 procent. Det betyder att minskade upplagor har dämpat ökningstakten.

Q4 blev Schibsteds bästa genom tiderna med ett EBITA-resultat på 480 miljoner svenska kronor, en ökning från 390 föregående år. Före jul avslutades Schibsteds stora sparprogram som har sänkt kostnaderna med nära två miljarder svenska kronor.

Aftonbladet redovisar hela 310 miljoner kronor i rörelseresultat för hela 2010, en ökning från 2009 med 113 miljoner. Intäkterna ökar svagt med bara 34 miljoner till 2443 miljoner och papperstidningen tappar 52 miljoner i intäkt till 1990 miljoner. Däremot ökar resultatet från papperstidningen från 129 miljoner till 203 miljoner.

Aftonbladet.se ökar sin försäljning med 86 miljoner till 453 miljoner och resultatet ökar från 68 till 107 miljoner.

Den bästa resultatökningen står Svenska Dagbladet för: från en förlust 2009 med 17 miljoner till en vinst på 92 miljoner. I beloppet ingår presstöd med 65 miljoner.

Tidningen ökade sina intäkter med 65 miljoner till 1144 miljoner, trots att upplagan föll med 3 400 ex till 190 000 ex.

Tillväxten i hitta.se stannade upp fjärde kvartalet. På helåret ökade intäkterna från 306 till 342 miljoner och resultatet från 51 till 95 miljoner.

SvD:s vd Gunilla Asker är belåten:

– Den känsla och den förståelse som visats både redaktionellt och kommersiellt är en enorm styrka för oss. Vi har också bevisat att det går att bryta mark om innovationskraften är tillräckligt stark.

– Vi ska vara glada och stolta över att ha tagit andelar på annonsmarknaden. Det vittnar om en enorm styrka i vårt varumärke och bland våra medarbetare. Och det visar att annonsörerna ser resultat när de väljer SvD.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibsted

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.