Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Ager-Hanssen: Mitt initiativ att få bort Qviberg från Metro

Publicerad: 23 Maj 2017, 08:47

Christen Ager-Hanssen: "Om något lägger ett rimligt bud på tidningen så säljer jag i morgon"

Foto: Pressbild: Custos

Metros ägare Christen Ager-Hanssen ansåg att situationen blev omöjlig efter skandalintervjun med Nyheter Idag. För Resumé förklarar han varför förändringarna inte bara är ett spel för gallerierna.


Ämnen i artikeln:

CustosMetroChristen Ager-HanssenMats Qviberg

Det har varit några stormiga veckor för Metro. Var situationen jobbig innan så blev den krisartad efter Mats Qvibergs uttalanden till Nyheter Idag om att "göra sig av med stalinister" på tidningen. Efter omfattande kritik både från chefredaktören Staffan Erfors, fackklubben och branschen i stort stod det slutligen klart att Sverige inte skulle få sin egen Silvio Berlusconi.

I söndags avslöjade SvD:s Malin Ekman att Mats Qviberg ger upp sitt 40 procentiga ägande i Metro för en krona. Ensam ägare blir Custos vd och Metros styrelseordförande Christen Ager-Hanssen som också var med vid den omtalade intervjun med den högerpopulistiska sajten.

– Jag har varit den största ägaren hela tiden, medan Mats Qviberg bara ägt en minoritetspost. Det där är en stort missförstånd, att jag inte skulle vara huvudägare. Mats Qviberg har hellre aldrig varit inblandad i vare sig strategi eller utveckling. Vilket han gav uttryck för i intervjun. Det var min idé att Custos skulle gå in i Metro och det är jag som har trott på den här investeringen hela tiden, säger Christen Ager-Hanssen.

Så vad är skillnaden mot tidigare?
– Det är ingen skillnad, förutom att han inte längre har något innehav. Jag har kontrollerat bolagsstämman hela tiden och han har varit minoritetsägare. Han gjorde ett antal olyckliga uttalanden i intervjun med Nyheter Idag som jag vill ta avstånd ifrån, men vi är nära vänner.

Christen Ager-Hanssen berättar också varför han flyttar huvudkontoret till London.
– Det är jag som bestämt hela tiden, så det är inget nytt förutom att jag nu även formellt styr ägarbolaget till 100 procent och jag kommer att göra det från London eftersom det är där jag har min bas och min familj.

Vad säger du om den förändring som ni ändå gör?
– Det var mitt initiativ. Jag kände att det efter intervjun och Mats Qvibergs uttalanden hade uppstått en gordisk knut som behövde ett alexanderhugg. Mats tog med mig på en intervju vi aldrig skulle ställt upp på och han framställde vår verksamhet på ett felaktigt sätt. Det blev en omöjlig situation att lösa.

Du säger att Mats Qviberg gjorde ett antal olyckliga uttalanden. Men själv föreslog du bland annat ett samarbete med Nyheter Idag. Kom du inte lindrigare undan?
– Jag står för allt jag har sagt till Nyheter Idag. Däremot skulle vi aldrig ställt upp på en intervju med den tidningen eftersom de står till höger på ett sätt som inte överensstämmer med mina värderingar. Men de tankar jag framförde om Metro där och då står jag för till 100 procent i dag. Jag är en nörd när det kommer till siffror och affärsplaner, men Nyheter Idags hemvist hade jag sämre koll på. Jag kände bara till deras besökssiffror. Jag hängde på Mats.

Hur kommer din roll att förändras nu?
– Jag kommer inte peta i det redaktionella. Det var ett missförstånd som uppstod efter Nyheter Idags publicering. Det har jag aldrig gjort. Jag kommer fortsätta ägna mig åt affärsutveckling på samma sätt som innan.

– Metro ska fortsätta vara en politisk obunden tidning, där läsarna har fri tillgång till materialet. Inget innehåll ska ligga bakom en betalvägg. Jag gav mig in i det här eftersom jag har ett samhällsengagemang. Men jag har aldrig sagt något om innehållet. Det vet alla på redaktionen.

Det är flera i den här branschen som nämner ditt och Mats Qvibergs band till varandra. Att ni är affärspartners sedan länge och kompisar. Hur vet vi att det här inte bara är ett spel för gallerierna?
– Alla som känner mig vet att jag är helt ointresserad av sådant spel. Jag är en väldigt uppriktig person och har aldrig låtit mig styras av någon. Inte av Mats Qviberg heller. Jag jobbade under Jan Stenbeck i Kinnevik-sfären när Metro gick från noll till ett disruptivt supervarumärke. Jag är Mats nära vän och har jobbat ihop med honom i fyra år. Nu är HQ-kraschen i mål och min bas är och har varit London de senaste 20 åren. Därifrån lägger jag strategin för Metro.

– Jag vill verka i en internationell kontext och är inte "domestic" på samma sätt som Mats Qviberg. Globalt är han en liten spelare jämfört med mig, sett till mitt nätverk.

Hur ser du på distributionsfrågan där ni exempelvis efter nästa år inte har något avtal med Västtrafik i Göteborg?
– Det är ingenting jag oroar mig för. Metro har 4500 distributionsytor i Sverige och vi sade upp avtalet eftersom det inte var effektivt sett till kostnaden. Vi kommer att förhandla avtalet med SL när det går ut och politiska utspel är politiska utspel. Jag kommer att strida för att vi ska få en bra och affärsmässig deal som möjligt.

Vad har ni för alternativ i Göteborg?
– Vi har flera alternativ. Men det ska jag inte ta här och nu. Metro har betalat alldeles för mycket pengar för att distribuera tidningen och det var därför man sade upp avtalet.

I en intervju med DN i går avslöjade Christen Ager-Hanssen att papperstidningen inte ingår i hans strategi för framtiden.

– Om något lägger ett rimligt bud på tidningen så säljer jag i morgon. Jag gör det här för digitala satsningens skull och det är jag noga med. Metros tidningsverksamhet är en liten del av vad vi gör och kommer att göra internationellt. En mindre del än vad många tror. Det är vertikalerna som är mest intressanta för mig och det är inget att hymla om.

Christen Ager-Hanssen tar satsningen på Metro24 som exempel på nya satsningar. Här planerar han för att inom kort lansera en ny breaking news-sajt på den svenska marknaden. Men Metro äger även domänen Metro24 på ett antal andramarknader i världen. I Norge ska exempelvis Metro24 och Viralgranskaren.no lanseras samt ekonomissajten Real24.

Hur ser du på ditt medieägande på längre sikt?
– Metro är en disruptivt förändringsbenäget medieföretag på en marknad där många av bolagen drivs av familjer som styrt verksamheten i generationer; ta Hjörne och Bonnier till exempel. Men de medieägarna har inte varit så benägna att förändra verksamheterna, vilket lett till att Facebook och Google tagit annonspengar.

– På ett annat plan så tror jag på den oberoende journalistiken. Men jag tror att det kommer att krävas förändringar i sättet att jobba.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.