Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

AI–framgången ska göra mer med mindre

Publicerad: 12 Juni 2018, 10:52

Foto: Pax Engström

Abhijit Arun Tuljapurkar, Robotics & Cognitive Automation Lead på Deloitte, pratade om hur AI-effektiviteten konkurrerar ut den mänskliga arbetskraften.


Ämnen i artikeln:

DeloitteAINordic Media InsightsDeloitte Digital

Genom att dra en historisk referens till när Henry Ford utvecklade Ford och T-modellen, ville Abhijit Arun Tuljapurkar, Robotics & Cognitive Automation Lead på Deloitte, visa hur maskiner kan konkurrera ut mänsklig arbetskraft och effektivisera produktionen. Bilindustrin gick från att bilarna sattes ihop av människor för att sedan tas över av maskiner.

Bland annat pratade han om "Robotic Process Automation", vilket innebär att robotar kan kopiera det repetetiva arbete som många håller på med idag.

– Det kan handla om att logga in på olika program, skapa rapporter och andra typer av enklare uppgifter, säger Abhijit Arun Tuljapurkar.

Sammantaget handlar det om att maskiner kan göra mer med mindre. Enligt statistik som Abhijit Arun Tuljapurkar refererar till så går en arbetsminuts för en robot på 15 minuter för en människa. Robotar behöver heller ingen sömn, så effektiviteten ökar ytterligare när den kan vara aktiv dygnet runt. Det skulle också innebära mindre kostnader för företag, med en kostnadsminskning på 30-60 procent per automatiserad process.

Det finns åtta olika definitioner på AI, men enligt Abhijit Arun Tuljapurkar tycker han att man kan prata om AI så fort de kan göra mänskligt arbete fullt ut. Samtidigt finns det fortfarande saker som maskinerna måste lära sig när det kommer till kognitiv förmåga. Det kan handla om deras inituitiva förmåga att fatta rationella beslut, som i det här fallet bygger på beslut om företags och ens egna värderingar.

Alex Hartelius


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.