Media
AIK-pampen pudlar om Zlatan-banderollen
Publicerad: 27 november 2014, 07:46
Sportbladet hävdade igår att AIK-pampen och affärsmannen Jonas Galotta medverkat till Zlatan-banderollen "Jag är en zigenare". Han hotade först med förtal, men kryper nu till korset. Näringslivstoppar medverkade till att fälla TV3:s Sjukhuset och Twitter börjar snoka i din telefon för att skapa riktad reklam. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
KB
Karl-Johan Byttner
AIK-pampen pudlar om Zlatan-banderollen
Jonas Galotta bekräftar nu att han varit delaktig i "Jag är en zigenare"-banderollen som riktades mot fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic på San Siro år 2012.
I ett mejl till Sportbladet ber han nu om ursäkt.
"Då jag förmodligen inte kommer träffa "Ibra" på stan eller i mataffären vill jag här och nu passa på att framföra min uppriktiga ursäkt", skriver Jonas Galotta.
Affärsmannen Jonas Galotta har haft eller har flera uppdrag i AIK Ishockey under året. Sportbladet avslöjade igår att han låg bakom banderollen och fick till svar:
"/.../ det innebär förtal att publicera osanna uppgifter".
44-åringen medger nu i mejlet att han som hängiven Inter-supporter var högst delaktig i banderollen mot Zlatan. Han menar att den gjordes för att hämnas på att Zlatan bytt klubb till Milan och få honom ur balans.
"När jag såg att man gjort en t-shirt med Ibras bokomslag på italienska och blev tillfrågad om jag kunde översätta det till svenska så gjorde jag det. Resultatet har ni alla sett.", skriver Johas Galotta.
AIK-bossen John Segui har beskrivit Jonas Galottas agerande så korkat så att han "fattar ingenting" och menade att Jonas Galotta måste förklara sig om han ska kunna fortsätta jobba för AIK – Jonas Galotta har suttit med i alltifrån beredningar till utredningsgrupper.
"Jag ska nu kontakta AIK och Johan Segui för att omedelbart bli upplyst i de värderingar klubben står för. Jag är säker på att vi delar åsikt här", skriver Jonas Galotta.
Han uppger också att han inte tänker uttala sig mer i media.
Näringlivsstoppar medverkade till att fälla TV3:s Sjukhuset
En dödsjuk man filmades i TV3-serien Sjukhuset utan de anhörigas tillstånd. Han dog kort efteråt – i programmet talade vårdpersonalen bland annat om hur vidrigt det måste vara att kvävas till döds, vilket chockade de anhöriga.
De anhöriga drev först ett skadeståndsmål i tingsrätten, men förlorade.
Landstinget fick finansiell uppbackning av MTG som betalade advokaterna över 740 000 kronor, men igår vann de anhöriga en viktig seger i Svea Hovrätt och får skadestånd på 20 000 kronor vardera – målet rör tre personer.
DI rapporterar att flera näringslivshöjdare har hjälpt de anhöriga till segern i hovrätten.
Mats Qviberg, Sven Hagströmer, Claes Dahlbäck, Dan Olofsson och Anders Ström gick samman för att finansiera rättsprocessen, enligt DI.
Organisationen Centrum för rättvisa driver frågan åt familjen och om de anhöriga skulle förlora i tingsrätten, vilket man alltså gjorde skulle kostnaden belasta centret.
Privatinvesteraren och vd:n för Swedia Capital, Staffan Persson, har sponsrat Centrum för rättvis i flera år och agerade direkt.
- Finansieringen är deras svaga punkt och när jag förstod att människorna bakom produktionsbolaget Titan försökte skrämma motparten till tystnad blev jag väldigt upprörd. Plånbokens storlek ska inte få avgöra i ett sådant här viktigt rättsfall", sa Staffan Persson till Di för ett år sedan.
Han lyckades sedan samla in en miljoner kronor via sitt nätverk.
Enligt uppgifter till DI har vd Clarence Crafoord, som varit familjens juridiska ombud, skickat ut ett mail och tackat de ekonomiska stöttepelarna.
Twitter börjar snoka i din telefon – vill skapa riktad reklam
Mikrobloggtjänsten Twitter har en annonsmodell som bygger på riktad reklam och nu tar man till ett kontroversiellt grepp för att få en bättre bild av användarna – snoka efter vilka appar som användarna har laddat ned. Insamlingen påbörjas per automatik och den som inte vill delta måste begära att få slippa. Den uppdaterade versionen för Apple-användare rullas ut redan nu, medan det tar ett tag innan det kommer en uppdaterad version för Android-användare, enligt Omni.
Nya Facebook-regler – vill dämpa reklamkritiken
Den sociala nätverksjätten Facebook inför nya regler från och med årsskiftet. Bakgrunden är att Facebook har informerat om att det både ska bli lättare att förstå vad du accepterar och att användaren ska kunna anpassa Facebook utefter önskemål, enligt DI.
Facebook vill också underlätta förståelsen för hur olika appar samarbetar.
"Du bestämmer själv", skriver bolaget.
Facebook har fått mycket kritik för att användarna får alltmer reklam och de nya reglerna gör det möjligt att välja bort annonser som apparna som användaren har använt eller utifrån vilka webbplatser man har besökt.
Det är i dagsläget inte klart när den nya funktionen kommer till Sverige och allmänna annonser ska finnas kvar.
Sverige får också vänta på den så kallade "buy-knappen", som gör att man ska kunna hitta och köpa produkter utan att ens lämna Facebook.
EU vill bredda rätten att bli "bortglömd"
Medborgare ska få rätten att bli bortglömda även på toppdomäner som inte går till EU-länder, exempelvis Google.com.
Beslutet att kunna få radera känslig information introducerades i maj och har lett till att 174 000 personer har bett få sina sökresultat bortplockade, enligt Omni.
Flera experter anser dock att det inte har blivit ett tillräckligt stort genomslag då sökresultat ändå dyker upp på domäner utanför EU.
Nya riktlinjer ska presenteras i slutet av veckan.