Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

AIK-sponsorer kommer inte vidta årgärder

Publicerad: 16 april 2008, 10:00

I dagens Sportexpressen hävdas att byggföretaget Peab skulle vara missnöjda med sin sponsring av AIK. Någonting som enligt företagets informationschef Gösta Sjöström inte stämmer.
– Jag vet att ingen annan klubb i Sverige arbetar så hårt med att få bukt med de här problemen, säger han


Efterspelet till måndagens Stockholmsderby i fotboll mellan Hammarby och AIK har rönt stor uppmärksamhet i medierna. I dagens Sportexpressen hävdas bland annat att byggföretaget Peab skulle vara missnöjda med sin sponsring av AIK, någonting som företagets informationschef Gösta Sjöström nu dementerar till Resume.se.

– AIK har gett ett oerhört professionellt intryck. Jag vet att ingen annan klubb i Sverige arbetar så hårt för att få bukt med problemen.

Han poängterar att klubben har visat upp ett ”mycket imponerande program” för att stävja problematiken. Men han står fast vid uttalandet om att spelarna måste veta vad det innebär att bära en AIK-tröja.

Henrik Dunge är vd för Åbro bryggerier som i många år haft sin logotyp på AIK:s tröja.

Kommer ni att ställa några krav på AIK efter det som har hänt?
– Jag sponsrar ett fotbollslag och i det samarbetet finns även de här problemen. Vi är långsiktiga i vårt arbete och tror att en viktig del är att engagera sig bland publiken och i supporterföreningarna för att få bukt med det här. Vi ser även att AIK vidtar åtgärder. Jag kan också känna att klubben döms lite väl hårt när sånt här inträffar.

Är det ett problem att Åbros varumärke exponeras i de här sammanhangen?
– Nej, det upplever jag det inte som. Fotbollen är till glädje för så många människor. Framförallt efter det explosionsartade intresset de senaste åren. När vi började sponsra AIK fanns ju knappt ens landslagsfotbollen i Sverige.

Johan Cederbrant är ansvarig för reklam och sponsring i AIK.

Har sponsorerna framfört några krav till er efter vad som hände i måndags?
– Vi för en konstant dialog med våra sponsorer och pratar med dem nästan varje dag. Och självklart vill ingen förknippas med kriminella handlingar.

Har ni någon policy för hur spelarna ska agera vid situationer som den här?
– Vi har pratat med spelarna om sånt här. Men det kan ändå vara svårt i hetsen direkt efter matchen när man får en mikrofon upptryckt i ansiktet. Sedan vet vi att vissa tidningar har en tendens att hårdvinkla sådana här händelser. Som att spelarna ”försvarar det inträffade”. Det är ju egentligen inte det de menar…

Från supporterhåll har det ju hörts röster om att händelsen i sig har fått alldeles för stora proportioner i media.
– Det som hände är förkastligt. Sedan hur medierna väljer att vinkla det spelar ingen roll. Vi kommer att agera kraftigt mot det inträffade.

Tobias Wahlberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.