Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Ajour - en jättehajp

Publicerad: 19 oktober 2011, 08:38

Nyhetssajten och bloggen Ajour, som startats och drivs av åtta personer med olika kopplingar till medie- och webbsfären har blivit en stor hajp redan på förhand. Nu drar arbetet med sajten igång på allvar.


Ämnen i artikeln:

Sofia MirjamsdotterEmanuel Karlsten

Damon Rasti, Sofia Mirjamsdotter och Emanuel Karlsten. Foto: Leo Ahlgren/ Skugge & Co och Resumé.

Åtta personer driver nyhetssajten Ajour som drog igång på allvar under måndagen. Redan på förhand var hajpen stor. I sociala medier har Ajour blivit en stor snackis och trendade under en period på Twitters topplista över ämnen som snabbt seglat upp.

– Det är enormt. Över all förväntan. De inblandade har redan en stor läsekrets och har därför en rejäl räckvidd sammanslaget. Det har lett till en hajp, såklart, som sig bör. Men mest är det skönt att bara komma igång, visa vad vi menar istället för att prata om det, säger Emanuel Karlsten, DN-krönikör och sociala medier-expert som är en av Ajour-grundarna.

Det blev mycket interaktion mellan skribenterna och användare på Twitter i samband med att sajten lanserades. Många hade synpunkter av olika slag.
– En del regerade med ett ”blev det inte mer”.  Men det känns lite skönt om folk har dissat det första de såg, för då kan det bara bli bättre, säger Sofia Mirjamsdotter, föreläsare om sociala medier och tidigare skribent på nu avsomnade Same Same But Different, SSBD.

Skribenterna på sajten har sina egna nischer. Sofia Mirjamsdotter tror själv att det på Ajour blir mycket bevakning av medier och sociala medier, som under hennes tid på SSBD.  Damon Rasti, ytterligare en av de tre skribenterna på Ajour, har tidigare i stor utsträckning skrivit om diskriminerings- och integrationsfrågor.
– Jag tycker inte att det har lyfts på ett ordentligt sätt tidigare. Här får jag göra något, i stället för att klaga, säger Damon Rasti.

– Det är en stor bredd bland skribenterna. Alla har en egen nisch och bakgrund. Jag, Sofia Mirjamsdotter, Jack (Werner) och Damon (Rasti) möttes för ett tag sedan över en lunch. Det var trebarnsmamman, Flashbackkillen, en klubbarrangör och den kristna killen. Det är en häftig blandning, säger Emanuel Karlsten.

Han beskriver sajtens kommande arbete som att de blir ”redaktörer för internet”. Tanken är att samla innehåll från olika platser på nätet. Framöver är man även öppna för crowdsourcing på sajten.

Så hur finansierar man arbetet? Till att börja med ställer sajtens skribenter upp utan ersättning. Övriga kostnader är dessutom inte speciellt stora, menar man.

– Vi har fått frågan ”var är affärsmodellen?”. Ofta är det från personer som arbetar på mediehus, men vi ska inte bygga något nytt mediehus. Vi har inga kostnader. De investeringar vi gör är investeringar i tid, säger Sofia Mirjamsdotter.

Framöver hoppas i alla fall Damon Rasti att man ska kunna tjäna pengar på sajten i någon utsträckning.

– Först ska vi sätta upp plattformen. Men jag hoppas att man kommer kunna tjäna lite på det här senare, säger Damon Rasti.

Han tror dessutom att Ajour kommer att växa med fler medarbetare allt eftersom.

– Absolut, tanken är att låta fler som inte fått chansen tidigare få lite strålkastarljus, säger Damon Rasti.

De övriga skribenterna på Ajour är Johan Hedberg, Thord Daniel Hedengren, känd under pseudonymen TDH och Malin Crona som ansluter efter nyår. Dessutom är Sonja Abrahamsson videokrönikör.

Emanuel Videla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.