Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Åkestam tar Ikea från F&B

Publicerad: 2 juli 2012, 07:42

Bomben i reklam-Sverige:
Åkestam Holst vann Ikeas reklambyårpitch.
Forsman & Bodenfors tappar därmed sin storkund som man haft i 16 år.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstForsman & BodenforsIkea

I slutrundan slogs F&B, Lowe Brindfors och Åkestam Holst om det prestigefyllda uppdraget.

Ikeas samarbete med Åkestam inleds efter sommaren.

–  Vi är ett nyfiket företag som ständigt utvecklas och förutom att ha  Sveriges bästa erbjudande inom heminredning vill vi även komma närmare  våra kunder och livet hemma. Vi tror nu att vi har hittat en partner som  på bästa sätt kan stötta oss i vår kommunikation för att uppnå detta,  säger Nils Larsson, marknadschef, IKEA Sverige, som tackar F& för fint samarbete i alla år.

Ikea har varit en av Forsman & Bodenfors absolut största och viktigaste  kunder. Ett tiotal personer på byrån har ständigt jobbat med Ikea, och  ibland är det fler än så.

– Det är en jätteviktig kund på många plan för oss, sa Olle Victorin, projektledare på Forsman & Bodenfors till Resume,se i maj.

Ikea var Sveriges tolfte största annonsör 2011. Företagets  medieinvesteringar låg på 360 miljoner kronor brutto, enligt Sifo  reklammätningar.

Byråvalskonsulten Max Aperia från Sveriges Annonsörer har skött upphandlingen.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.