Media
Alice Bah Kuhnke: Sociala medier sätter tonen i samhället
Publicerad: 13 mars 2017, 06:50
Metro firar Källkritikens dag, han vann årets bild och Time får motta massiv kritik. Det och mer i dagens morgonsvep.
Metro firar "Källkritikens dag"
På treårsdagen av Metros prisbelönta initiativ Viralgranskaren firar tidningen nu källkritikens dag. I dagens tidning uttalar sig f.d Viralgranskaren Jack Werner och folklivsforskaren Bengt af Klintberg, bland annat känd för boken "Råttan i pizzan", om hur moderna vandringssägner sprider sig. Kultur- och demokratiminister Alice Bah-Kuhnke (MP) skriver i en debattartikel i tidningen att klimatet i sociala medier sätter tonen i samhället:
"Vi måste hjälpa varandra med kritiskt tänkande, att kunna skilja på fakta och myter men göra det på ett sätt som bjuder in till samtal oavsett vilka åsikter vi har. Där har vi alla ett stort ansvar", skriver hon.
Under hela dagen/kvällen kommer Metro att anordna seminarier och föreläsningar kring ämnet källkritik, läs mer på Metros hemsida.
Knuten näve årets bild
David Lagerlöf på Expo tog emot högsta pris när Årets bild arrangerades i helgen, det rapporterar TT. Bilden, som fick massiv spridning internationellt, visar Tess Asplund som under en nazistdemonstration i Borlänge ställde sig ensam framför raden av marscherande nazister.
– Att den fått så stor uppmärksamhet tror jag beror på att den slår an en nerv i ett polariserat samhälle. Den skildrar en främlingsfientlighet på frammarsch, säger David Lagerlöf. Samtidigt tror jag att bilden ger hopp till många människor att det finns de som vågar säga ifrån. Kvinnan på bilden sätter sig ju i en situation som hon omöjligt kan vinna, men hon ställer sig ändå där. Det tror jag inspirerar, säger David Lagerlöf till TT.
Aftonbladets Magnus Wennman blev galans stora vinnare med sex priser, inklusive årets fotograf.
Time får kritik efter Clooney-tweet
Det internationella nyhetsmagasinet Time har i helgen fått motta kritik efter att ha twittrat om Amal Clooney. Tidningen skrev att Amal Clooney, människorättsexpert och gift med skådespelaren George Clooney, "visar upp sin gravidmage i FN" och länkade till en artikel om Clooneys "chic pregnancy look". Clooney befann sig i FN-högkvarteret för att uppmana organisationen att undersöka de misstankar om huruvida IS utfört folkmord på den yazidiska minoriteten i Syrien och Irak.
En av de som uttryckt kritik mot tweeten är Skottlands premiärminister Nicola Sturgeon: "Jag tror inte det var syftet med den här människorättsexpertens framträdande i FN", skrev hon på Twitter.
Time har sedan dess bett om ursäkt för misstaget och ändrat tweeten.
Mediekonferensen SXSW inleds
I helgen startade mediekonferensen South by Southwest (SXSW) i Austin, Texas. Konferensen har pågått sedan 1987 och samlar tech- och mediebolag från hela världen. Missa inte Resumés chefredaktör Johan Såthes spaningar från konferensen.
Wall Street Journal i ny kampanj
Efter att the New York Times för några veckor sedan lanserade sin kampanj "The Truth is Hard" följer konkurrenten The Wall Street Journal nu efter. Båda tidningarna har jobbat för att tydliggöra sina positioner och sin samhällsnytta efter valet av Donald Trump till amerikansk president. I den nya kampanjen visar WSJ upp "The face of real news" med hjälp av illustrationer på tidningens grävande reportrar.
– Man kan klicka på vilken länk som helst och det kan se ut som nyheter, men när man hör berättlesen om hur journalister jobbar för att få fram sina storys från en förstahandskälla är det väldigt lockande och respekten ökar för vad som krävs för att få fram "riktiga nyheter", säger Wil Boudreau på The&Partnership som tagit fram kampanjen till AdWeek.