Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Alla kommer att kompetensväxla

Publicerad: 20 Maj 2016, 12:43

Arbetsgivaren har givetvis ett ansvar att erbjuda sin personal meningsfulla arbetsuppgifter, men den enskilde arbetstagaren också har ett personligt ansvar att se över sin kompetens och framtid innan det för sent, skriver Resumés chefredaktör Johan Såthe.


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheFredagskrönikan

Kompetensväxling. Det är inte världens sexigaste begrepp, men det är i många fall avgörande för att många medie- och kommunikationsföretag ska överleva.
Det är temat för en av veckans mest lästa artiklar på Resumés sajt.

Jag tror inte att byrån Åkestam Holst är en sämre arbetsgivare än någon annan i branschen. Däremot talar dess vd Petronella Panerus, till skillnad från en del andra, rimligt klarspråk när hon berättar vad detta egentligen handlar om. I en tid när det händer mycket med både ny teknik och hur människor använder sin tid behövs nya kompetenser. Som ofta, inte alltid, betyder att man måste anställa nya människor. Och när det sker måste ofta någon sluta, annars går plus och minus inte ihop.
Faktum är att bara 14 procent av dem som jobbar på reklambyråerna är över 50 år, enligt Resumés kartläggning.

Utvecklingen med mer eller mindre akuta behov kompetensväxling finns i hela kommunikationsbranschen. Alla har gjort det. Eller är på väg att göra det. DN skickade delar av sin personal till den beryktade "frysboxen", Talentum har sagt upp halva personalen, jag läser nu att Mitt i ska banta redaktionen med 13 tjänster.
Det är inte alltid företagsledningen öppet kommunicerar att man vill kompetensväxla, det steget kommer när det finns plats att anställa igen.

Jag har all sympati för att många människor vill och kan arbeta i mediebranschen när de blir äldre. Det kommer de flesta av oss också att behöva göra, för att få ihop till pensionen. Sverige som land behöver att många fler arbetar långt upp i åldrarna.
Men det går även att förstå arbetsgivarperspektivet: Det är inte givet att anställda kan göra exakt vad de själva vill och tycker är roligast under hela sin anställning. Och det kan komma lägen i ett företag när framtiden och bolagets överlevnad hänger på att få in rätt kompetens som kan göra nya saker som den äldre personalen faktiskt inte kan, eller vill lära sig.

Jag åt för en tid sedan lunch med en byråchef som suckade över att så många äldre (ursäkta generaliseringen) i personalen på företaget plötsligt ville jobba med design på nätet.

"De är självklart oroliga för sina gamla jobb, men hade de verkligen velat jobba med design på nätet hade de själva redan tagit det steget", konstaterade byråchefen. "Nätet har ju funnits ett tag".

Arbetsgivaren har givetvis ett ansvar att erbjuda sin personal meningsfulla arbetsuppgifter och följa lagstiftningen kring arbetsrätten. Men jag tycker att byråchefen har en poäng i att den enskilde arbetstagaren också har ett personligt ansvar att se över sin kompetens och framtid innan det för sent.
Mycket av "utväxlingen" av äldre personal sker i tysthet med enskilda uppgörelser med enskilda personer. Långt från alla vågar eller orkar ta strid i domstol för sin sak.

***
Douglas Roos, grundare av Nyheter 24, gick hårt åt Adblocker-företagen under mediekonferensen Stockholm Media Week ("Nu skärper ni till er snorungar!"). Roos menar att det inte kan/ska vara juridiskt tillåtet för utomstående aktörer att "förstöra andras affärsmodell". Han konstaterar att medierna ibland är överdrivet ödmjuka när de kritiseras för att ha dålig och störande reklam på sina sajter. Vilket lockade fram kanske Stockholm Media Weeks största applåd. Läs mer här.

Han har en poäng. Men vi publicister kan inte heller fortsätta satsa på störande och skränig reklam som gör att man direkt slutar ta del av det redaktionella innehållet.

***
En annan ibland förbisedd utveckling av den ökade användningen av adblockers är att det kan öka "redaktionell smygreklam", alltså nativelösningar som inte kategoriseras som annonsutrymme. På så sätt kan de kommersiella budskapen "flyga under radarn".
Jag är verkligen för att vi publicister testar nya annonsformat, men om våra nya kommersiella produkter mer eller mindre öppet försöker lura läsarna eller adblockers är vi ute på tunn is.

***
Resumé och Leif Holmkvist har under de senaste åren varit nyhetsledande på nyheter om det krisande mediebolaget Stampen. "Honkens" senaste scoop: Aller förhandlar om att köpa Stampenägda OTW. Läs mer här.

***
Årets upplaga av Stockholm Media Week var klart stark. Gillar det snygga och närmast amerikanska formatet. Stockholm Media Week har med åren mejslat fram en egen nisch, där man blandar nytta med nöje från medievärlden. Resumé har de senaste åren varit mediepartner, en mycket lyckad satsning.
Här hittar du alla Resumés artiklar från Stockholm Media Week.

***
Det är många som är nyfikna på "pr-kvinnan", Christina Saliba. Resumé lyckades i vårt färska magasin landa den första stora intervjun med entreprenören Christina Saliba. Måsteläsning, enligt våra topplistor och kanaler på sociala medier.

Läs mer om veckans nya tidning här.

***
Det kan inte vara helt lätt att bara arbeta på när halva kontoret är varslat. Med det i åtanke gör Affärsvärlden ett mycket bra magasin. Riktigt snyggt omslag med bild av Tobias Ohls på den basketspelande bostadsministern Per Bolund i senaste numret. Även klart intressant intervju (men det heter poäng i basket, inte mål).

***
Intressant debatt om Guardian och tidningens (bristande) möjligheter att kapitalisera på sitt på sin "fina" och kvalificerade journalistik. Det började med att DN:s chefredaktör Peter Wolodarski skrev den här ledaren i söndags. Mediepoddens Olle Lidbom och Emanuel Karlsten tog debatten vidare på ett intressant sätt. Emanuel Karlsten menar att DN och många andra papperstidningar inte använder internet på rätt sätt när de försöker att sälja en digital version av en kurerad dagstidning. Lidbom hade, enligt egen utsago, "en mer cynisk syn" på frågan.

För Resumé är det tydligt att vi måste bli bättre på att ta betalt för vår journalistik, speciellt vårt digitala innehåll. Jag tror att vår utmaning ligger rätt nära det som Peter Wolodarski beskriver. Betalningsviljan för b2b-materaial med affärsnytta kan vara högre än vad som är fallet med breda konsumentprodukter som Dagens Nyheter.

***
Helgens långläsning på Resumé: På lördag möter du Josefine Richards, cd på reklambyrån Ingo som har intervjuats av Louise Lindberg. Dagen efter träffar Karriärsöndags reporter Mårten Färlin Realtids affärsområdeschef Anne Smith.

***
Trevlig helg!

Johan Såthe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.