Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Aller Media gör sig av med hälften av layoutarna

Publicerad: 8 December 2016, 08:39

Foto: Andreas Elgstrand

Resumé erfar att 30 layouttjänster försvinner efter mediehusets omorganisation.


Ämnen i artikeln:

NedskärningarMediebranschenAller MediaStina Abenius

Resumé rapporterade i förra veckan om hur Aller Media gör sig av med samtliga mediesäljare. Men det stannar inte där. Ledningen har tagit nya krafttag för att effektivisera verksamheten. Efter förhandlingar med facket står det klart att omkring hälften av layoutarna försvinner från företagets redaktioner i Stockholm och Malmö. Enligt Resumés uppgifter rör det sig om 30 personer som förlorar jobbet.

Alla ad-tjänster blir dock kvar, efter att förhandlingar med facket avslutats för en tid sedan.
– Det stämmer att vi ska förändra. Vi har precis satt igång med det och det kommer vara helt klart i slutet av sommaren. Våra layoutare jobbar snart alla i samma system och vi ser en möjlighet att effektivisera genom smartare produktionsplanering, mer mallarbete och bättre flöden, säger Stina Abenius, publicistisk direktör på Aller Media till Resumé.

Layoutarna som är kvar i företaget kommer till en början främst att arbeta med de produkter de layoutat före omorganisationen, men även rycka in när behov uppstår på andra titlar.

Enligt våra uppgifter gick ni runt turordningen när folk sades upp. Hur ser ni på uppgiften?
– Vi hade flera kriterier vid uppsägningarna. Turordning var en, kompetens och erfarenhet från de olika varumärkena några andra. Detta har alltså förhandlats med facket och vi var överens om proceduren.

Det senaste året har Aller Media gjort flera förändringar i verksamheten. Man har bland annat samlat produktionen för korsordstidningarna och redaktionerna för Elle-tidningarna.
– Hela branschen försöker just nu anpassa verksamheten efter framtiden där vi ska producera mer innehåll än någonsin. Vi ser det på kvällstidningarna, vi ser det internationellt i till exempel Hearst, Time Inc och Conde Nast.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.