Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Aller Media har blivit en fet katt”

Publicerad: 5 Februari 2015, 11:57

Olle Lidbom

Foto: Annika af Klercker

Resumés medieanalytiker Olle Lidbom på Vassa eggen är oroad över Orvesto-siffrorna för Aller Medias familjetitlar. Han tror inte att det är otänkbart att förlaget skrotar någon av sina familjetidningar för att minska den interna konkurrensen.


Ämnen i artikeln:

Olle LidbomOrvesto KonsumentFilterOrvestoOffsideAller Media

Orvesto-siffrorna för Aller Medias familjetitlar var idel negativ läsning. Veckotidningarna Allers (-11), Allas (-11), Hemmets Veckotidning (-6,7) och Året Runt (-7,7 procent) tappade alla väsentligt i räckviddsmätningen.

– Mest oroande läsning av Orvesto-sifforna har Allers familjetidningar som alla tappar kraftigt. De har varit ganska förskonade i tidigare räckviddsmätningar. Det är absolut inte kört för familjetidningarna, men nu måste Allers börja förändra sina produkter, säger Olle Lidbom till Resumé.

Konkurrerande förlaget Egmonts familjetitel tappade bara 1,5 procent i Orvesto Konsument 2014:3.

– Egmonts nyhetsarbete med Hemmets Journal har gett önskad effekt, medan alla Allers familjetidningar tappar. Det är ett segment med en åldersdiger målgrupp, men titlarna måste ändå förnyas. Aller Media har blivit en fet katt och varit nöjd med att inte tappa så mycket. Nu krävs det krafttag och förändringsarbete.

Olle Lidbom tror inte det är uteslutet att Allers slår samman eller tar bort titlar. Förra året lade man ner skvallertidningen Se & Hör.

– De fyra familjetitlarna har ett väldigt liknande innehåll. Om man ser till utvecklingen i USA så lade förlaget Meredith ned Ladies Home Journal som var en av de äldsta tidskrifterna i landet. De hade tre andra titlar och ville minska den interna konkurrensen. Jag finner det inte uteslutet att Aller kommer att gå samma väg.

Om man ser till de positiva sidorna av Orvesto lyfter Olle Lidbom trädgårdssegmentet där samtliga titlar hade ett uppsving trots att det inte var säsong och några kvalitetstidskrifter.

– Kreddiga tidningar som Filter, Offside, Språktidningen och Forskning och Framsteg går framåt. En viktig förklaring är att titlarna är tydliga och välskrivna. Man vet vad man får som läsare. Det har också blivit ett statement att välja en tidning som Filter och det gäller flera av titlarna i segmentet.

– I andra hand går flera av organisationstidningarna som Aktiespararen, Hem & Hyra och Veteranen framåt. Det beror på att organisationerna har tagit produkterna på allvar de senaste åren. Det går inte längre, i den uppsjö av kundtidningar som finns, att göra en tidning som bara kommer på köpet. I dag är magasinet en del av medlemsarbetet och ett argument för att gå med.

Kvällstidningarnas bilagetapp är helt i linje med vad man kan förvänta sig enligt Olle Lidbom:  

– Det är inte förvånande. Bilagor bygger ju på att modertidningen säljer bra. När upplagorna faller för kvällstidningarna följer bilagorna med. Aftonbladet har trappat ned sin magasinssatsning medan Expressen fortsätter att komma med nya titlar. Frågan är hur länge de orkar hålla kvar vid den strategin. Jag tror att det här är sista året.

Flera av Blekingeförlaget Albinsson & Sjögrens titlar som Bilsport och Nostalgia tappar.  

– De har en manlig målgrupp av teknik- och bilintresserade män som i hög grad befinner sig på nätet. Det är också en effekt av överetableringen inom respektive segment. Jag tycker det är synd att ett av de få förlaget som ligger utanför Stockholm har det så tufft.

Vad säger Orvesto-siffrorna om statusen för marknaden just nu?
– Magasinmarknaden förändras i rask takt och många tidningar håller på all gallras ut. Det finns vissa vinnare och en massa förlorare. Många brukar skylla på strukturförändringen och läsarna och annonsörernas flykt till nätet som argument för den minskade räckvidden, men det är inte hela sanningen. Det går att göra saker, förnya och utveckla produkterna.

– Der är fortfarande inte omöjligt att sätta nya tidningar på marknaden. Se bara på titlar som M Magasin, Filter och Offside. De ökar år efter år och det beror till viss del på att läsarna är trötta på de gamla titlarna.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.