Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Aller media och Egmont köper in sig i Tidningskungen

Publicerad: 24 maj 2013, 07:18

Johan Sundström och Ola Degerfors

Foto: Pressbild

För två år sedan köpte Bonnier in sig i Mediafy-koncernen som är Nordens största återförsäljare av prenumerationer via sina sajter Tidningskungen.se, Bladkongen.no och Lehtikuningas.fi. Nu köper Aller media och Egmont in sig och de tre förlagen blir likvärdiga ägare i bolaget.


– Försäljningen till Bonnier var strategisk för att vi ville öka expansionstakten, få större muskler och på riktigt få insikt i hur ett förlag arbetar och vilka behov som finns, säger en av grundarna Johan Sundström och fortsätter:

– Vi kunde då inte drömma om att det fanns ett så stort intresse för bolaget så att vi attraherar de tre största aktörerna att äga oss ihop. Det är ingen hemlighet att förlagen är lite gammalmodiga och rädda för snabba förändringar.

Affären är villkorad av EU-kommissionens godkännande. Då Mediafy bara är en av förlagens många försäljningskanaler och vår affärsmodell bygger på att alla förlag är med så hoppas vi på ett snabbt svar.

Mediafy har nyligen lanserat en ny produkt, "Tidningskungen FLEX", där prenumeranten väljer 3 valfria tidningar till en fast avgift på 99 kr i månaden som dras via kontokort likt Spotify eller Netflix.

Prenumeranten kan byta titlar, avsluta eller pausa när den vill. Nästa steg är att ledningen och den nya styrelsen ska utforma den digitala startegin så att prenumeranten inte bara får sin tidning hem utan även via FLEX-app:en och på så sätt kommer åt att läsa sin tidning varsomhelst.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.