Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Aller Medias vd: ”Unga kvinnor köper inga tidningar längre”

Publicerad: 19 Januari 2017, 08:21

Aller Medias vd Bodil Ericsson Torp.

Foto: Andreas Elgstrand.

Aller Medias vd Bodil Ericsson Torp är särskilt nöjd med att de digitala intäkterna tredubblats på ett år. Men lite bekymrad över ungdomarna: – Unga kvinnor köper inga tidningar längre. Vi når dem digitalt, men måste börja kapitalisera på målgruppen.


Ämnen i artikeln:

Bodil Ericsson TorpAller MediaOTW

Bodil Ericsson Torp kan summera ett händelserikt år:
– Det var stort att kunna köpa OTW. Det är ett styrkebesked som visar vår satsning på contentmarknaden. Ett bra förvärv som passar in perfekt hos oss.

Var 120 miljoner ett bra pris?
– Jag uttalar mig inte om förvärvskalkylen, men vi är nöjda med affären.

LÄS MER: Priset för OTW – 120 Mkr

Mer som var speciellt för fjolåret?
– Vi har gjort interna omställningar, tyvärr har många fått sluta. Samtidigt har vi rekryterat kompletterande kompetens. Vi har klarat att hålla fokus på innehållet och fortsatt att förädla det, samtidigt som vi sliter hårt med att parera den vikande utvecklingen för print.

Hur illa ser det ut?
– Inte så illa som man kan tro sett till den höga takten i omställningen. Prenumerationsaffären går starkt, men lösnummerförsäljningen faller.

Hur mycket?
– Branschen tappade nära 10 procent av lösnumren i fjol. Då är det en klen tröst att vi bara tappade 6 procent. Det är ändå stora pengar.

Men ni har ju i stort sett oförändrade intäkter i den svenska koncernen och prenskulden är ju lika stor som året innan?
– Vi har ökat våra prenumerationer marginellt och också gjort vissa prisjusteringar. Samtidigt har vi tredubblat våra digitala intäkter under fjolåret jämfört med föregående år.

Från låg nivå, antar jag, vad blir det i kronor?
– Jag ger inget exakt tal på det. Men jag kan säga att vi närmar oss ett tresiffrigt miljonbelopp.

Vilka titlar har gått extra bra?
– Elva av våra 37 varumärken gjorde all-time-high i fjol. Upprepade gånger har ELLE.se varit Sveriges största modesajt med toppnoteringen 363 000 unika besökare i veckan. Totalt har vi nio miljoner sidvisningar i veckan, det är en fördubbling. Och Café har gjort en anmärkningsvärd turnaround.

Sorgebarn då, Frida Förlag eller FAB som det heter nu, blev ett dyrt förvärv?
– Visst, men FAB går starkt fram digitalt. Vi kan bara konstatera att unga kvinnor köper inga tidningar längre. Nästa utmaning blir att kapitalisera på den målgruppen.

Ni redovisar låg vinst i Sverige, det skiljer sig anmärkningsvärt mellan kassaflödet och bokat resultat, beror det på att ni betalar royalty och "management fee" till er danska koncernbolag?
– Jag vill inte gå in på några detaljer. Royaltyn framgår av bokslutet. Men det är korrekt att vi även betalar en "management fee". Nej, jag vill inte kommentera den ytterligare. Jag kan bara konstatera att vi gör ett bra resultat tack vare en fantastiskt bra insats av medarbetarna.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.