Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 18 januari 2012, 14:06
Tidningskungens grundare Johan Sundström (t.v) och Ola Degerfors.
Foto: Jessica Isaksson Haas.
Aller Media har avbrutit sitt mångåriga samarbete med Tidningskungen, som ägs av Mediafy. Allt pekar på att orsaken är Bonnier Tidskrifters förvärv av en majoritetspost i Tidningskungen i somras.
Ämnen i artikeln:
Aller MediaCafé, Chic, Elle och Elle Interiör. Det är bara några exempel på tidningar som Aller Media producerar.
Nu kan Resumé berätta att man från och med i måndags denna vecka inte längre kan prenumerera på förslagets tidningar via www.tidningskungen.se:
– Vi har haft en löpande diskussion och det stämmer att Aller Media har valt att avsluta samarbetet med oss, säger Ola Degerfors, som är vd för Mediafy, som äger Tidningskungen.
Aller Media har varit kund till Tidningskungen ända sedan webbplatsens start år 2006.
Ola Degerfors har inte fått någon officiell förklaring om varför samarbetet avbryts, men enligt hans egen uppfattning rör det sig om Bonnier Tidskrifters förvärv av Tidningskungen i somras:
– Det har här skett i samband med att våra ägarförhållande har förändrats så det är inte alltför långsökt att tänka sig att det beror på förvärvet, säger Ola Degerfors.
Han tycker att det är jättetråkigt att Aller Media har valt att avsluta sitt samarbete med Tidningskungen, men har ändå goda förhoppningar om att starta upp ett nytt samarbete:
– Vi tänker försöka få till ett samarbete med Allers igen, säger Ola Degerfors.
Hur ser du det här med att Allers inte verkar ha varit särskilt förtjust i att Bonnier Tidskrifter gick in som majoritetsägare i bolaget. Det kan vara känsligt med prenumerationsuppgifter menar jag?
– Jag kan bara svara för mig själv, inte min medgrundare Johan Sundström, men jag tror att vi var lite naiva och inte såg den uppenbara risken. Vår bild är ändå det råder en god konkurrens mellan förlagen och att man samarbetar på många områden, säger Ola Degerfors.
Ångrar du att ni sålde av verksamheten?
– Nej, det gör jag inte och vi har som sagt påbörjat en diskussion med Allers, säger Ola Degerfors.
Mediafy äger tidningsbolaget.se och har cirka 400 titlar i Sverige, 3.000 titlar utanför Norden samt 200 titlar i Norge och Finland. Här svarade Allers för cirka 25-30 titlar i Sverige.
Mediafy omsätter cirka 60 miljoner kronor per år och har haft en genomsnittlig rörelsemarginal på 10 procent under de sista åren.
Affärsmodellen innebär att Mediafy tar ut 33 procent i provision för varje prenumeration som säljs:
– Vi tror att vi är ett prisvärt alternativ för förlagen, säger Ola Degerfors.
Han vill av konkurrensskäl inte gå in på hur många kunder företaget har i Sverige, men i Norden säljer man över 500.000 prenumerationer per år.
Hur påverkas ni av det faktum att ni nu saknar ett stort förlag i ert utbud?
– Pris och utbud är väldigt viktigt för e-handel. Kunderna förväntar sig ett komplett utbud och ett någorlunda bra pris. Det är också en av orsakerna till varför vi vill ha tillbaka Allers, säger Ola Degerfors.
Resume.se har sökt Stefan Olsson, vd för Aller Media.
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
Aller Media