Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Allers vd om nedskärningarna: 50 journalister försvinner

Publicerad: 30 Maj 2018, 08:17

Förra veckan avslöjade Resumé att Aller Media skulle säga upp omkring 100 personer.

Foto: Andreas Elgstrand

De senaste åren har varit tuffa för Aller Media som annonserat nedskärningar och sparpaket. Först i våras berättade man att koncernen skulle börja ta betalt för sitt digitala innehåll. Vd:n Bodil Ericsson Torp medger att de kunde varit snabbare ut på banan.


Rubrikerna kring Aller Medias verksamhet har de senaste åren kantats av en krisstämpel. Bolaget har i flera omgångar gjort sig av med mängder av medarbetare. I november 2016 gjorde man sig av med mediesäljarna, en vecka senare 30 personer på layoutavdelningen och i förra veckan avslöjade Resumé att ytterligare 100 personer kommer att få lämna bolaget.

Speciellt svårt för koncernen har varit den digitala omställningen. Tjejmagasinen som tidigare varit vinstmaskiner ger inte samma intäkter som förr och prislappen (150 mkr) för Frida Förlag, som sedermera fick namnet FAB Media och till slut integrerades i resten av Aller Media, blev med tanke på utvecklingen hiskeligt dyr.

Samtidigt har man lagt ned och sålt en rad magasin, däribland Chic, Solo, Jaktjournalen och Fiskejournalen.

Glädjeämnena har istället varit contentavdelningen där både OTW, som man 2016 förvärvade från Stampen, och Make Your Mark levererat starka siffror. För att komma fortsätta röra sig bort från print förvärvade man nyligen pr-byrån Narva för en okänd köpesumma. Pr-byrån omsätter knappt 100 miljoner kronor.

Men vinsterna har fallit. Från att Aller Media 2014 hade en marginal på drygt 10 procent visade det senaste bokslutet den knappa vinstmarginalen 0,27 procent.

Först i våras började Aller Media ta betalt från sina digitala läsare.

I samband med att Resumé avslöjade de senaste nedskärningarna ville Aller Medias vd Bodil Ericsson Torp inte uttala sig. Efter en vecka av internmöten kommenterar hon nu för första gången beslutet.

Enligt Resumés uppgifter skulle nedskärningarna inte gälla contentbolagen OTW och Make Your Mark.

Vilka titlar är det som kommer drabbas hårdast?

– Vi tar ett nytt grepp kring vår kostnadskostym samt sätter en ny organisationsstruktur för hela företaget, där vi genomlyst samtliga avdelningar inom hela företaget. Den största förändringen i nuläget sker kring våra familjetidningar. Vi sätter en helt ny organisationsstruktur där vi ökar samarbeten och flexibiliteten mellan varumärkena. Vi minskar även på antalet chefer i hela bolaget. Vi gör det också för att snabbare kunna accelerera vår digitala del av affären med nya intäktsmodeller och ökade satsningar både organiskt och via förvärv. Vi gör det också självklart för att skapa förutsättningar för fortsätta att vara ett lönsamt och långsiktigt bolag som underhåller främst kvinnorna i Sverige, säger Bodil Ericsson Torp till Resumé.

Är det någon specifik grupp som kommer få lämna bolaget?

– Vi ser över organisationen i hela företaget, ungefär hälften avser redaktionella tjänster.

I samband med uppköpet av Narva berättade Anders Rask (chef för Aller Medias byråsatsning reds. anm) att han inte såg några synergier med mediebolagen, däremot med MYM och OTW. Och nu skär ni ned på medieverksamheten. Kan vi förvänta oss ett fortsatt fokus på pr- och contentdelen av Aller Media?

– För Narva är synergierna starkast med våra contentbyråer, men för contentbyråerna finns också möjliga synergier till den redaktionella verksamheten även i Aller media. Vi kommer att fortsätta att satsa på vår content/pr-portfölj och det är främst Anders Rask nya uppgift.

Kommer ni att avyttra någon av de mer printtunga verksamheterna?

– Jag kommenterar aldrig eventuella avyttringar eller förvärv. Vi har en aktiv M&A-agenda (mergers & acquisitions reds. anm).

Det var först i våras som ni började ta betalt för ert innehåll på nätet, känner du att ni bör ha gjort det tidigare?

– I våras kommunicerade vi att vi kommer att börja ta betalt digitalt, vilket vi planerar att göra under sensommaren, först ut är Svensk damtidning. Man kan alltid vara efterklok. Jag anser att vi har gjort en stor transformation och mycket förändringar i bolaget, dee senaste åren som främst gynnar våra kunder B2B och naturligtvis våra läsare. Men, jag önskar att vi kunde vara ändå snabbare. Fördelen just nu är att vi kan följa vad andra framgångsrika aktörer gör, när det gäller betalt innehåll. Eftersom vi inte är först ut så kan vi också förhoppningsvis hoppa över några steg som andra har testat och misslyckats med. Sen handlar det om timing, läsarnas digitala betalningsvilja har över tid inte varit på plats så länge. Men, nu har vi bråttom att komma igång och testa. Så är det, säger Bodil Ericsson Torp.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.