Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Allvarligt annonsläge i USA

Publicerad: 14 Oktober 2008, 06:39

Nu kommer siffrorna som visar hur allvarligt annonsläget är i USA och Storbritannien. – Det är skrämmande tider, säger en annonsanalytiker till Wall Street Journal.


Nu finns det inga tvivel om att reklam och media är på väg in i en rejäl lågkonjunktur.
Dagligen kommer nya rapporter om hur den finansiella krisen påverkar reklammarknaden.
I USA har det stått klart att lokala medier drabbats av en nedgång under hela året medan nationell tv än så länge klarat sig. Nationell tv i USA brukar hålla emot även under lågkonjunkturer.

Men nu varnar mediebolaget Viacom, med kabel- tv-kanaler som MTV och Comedy Central, om 3 procents nedgång i reklamförsäljningen under tredje kvartalet. CBS, som är en av USA:s största rikstäckande tv-nätverk, förutspår mellan 14 och 18 procents nedgång. Bolaget hävdar att det är främst de lokala stationerna som tappar pengar men medieanalytiker säger till Wall Street Journal att en så stor nedgång troligtvis visar på att även de nationella reklamköpen minskar.

GE-ägda tv-bolaget NBC varnar också för att fjärde kvartalet kan bli dystert.
– Det sprids inga pengar på reklam just nu, säger Michael Nathanson, analytiker på Bernstein Research, till Wall Street Journal.
– Det är dåliga tider, sammanfattar han.

I Storbritannien är det om möjligt ännu sämre. Det brittiska reklamförbundet IPA har sedan tio år mätt reklaminvesteringar och aldrig tidigare har de sett en så kraftig nedgång som i det senaste kvartalet.
Till och med internetannonseringen har planat ut. Enligt IPAs undersökningen låg internatannonseringen still under tredje kvartalet i år. Det är första gången sedan 2001 som internet inte ökat.

Men det är ingen jämfört med nedgången för annonsering i traditionell media.
35 procent av de brittiska företagen ska minska sina reklaminvesteringar medan 12 procent ska öka.
– Med de rubriker vi ser i tidningarna i dag är den stora överraskningen i vår undersökning att 12 procent ska öka, säger Moray MacLennan, vd för IPA, till Guardian.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.