Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Allvarligt och oacceptabelt”

Publicerad: 24 Juni 2014, 13:14

Bodil Ericsson Torp

Foto: Andreas Elgstrand

(UPPDATERAD) Som Resumé rapporterat om tidigare i dag polisanmäler Aller media händelserna kring upplagefusket för titlarna Elle, Elle Interiör, Residence och Café. Aller medias vd Bodil Ericsson Torp ser mycket allvarligt på fallet.


Ämnen i artikeln:

AllerBodil Ericsson TorpAller Media

Juristen Gunnar Strömmers internutredning visade att Aller media felaktigt rapporterat upplagesiffror till TS för 2012 och 2013 för fyra av bolagets titlar: Elle, Elle Interiör, Residence och Café.

Enligt förlaget har den genomsnittliga felrapporteringen för de fyra titlarna under de två åren varit drygt 6 procent. Ett fiffel som omsatt sammanlagt 12 miljoner kronor.  

– Det som har inträffat är allvarligt och oacceptabelt eftersom det är viktigt att rapportera rätt upplagesiffror. Så fort felrapporteringen uppdagades var det viktigt att gå till botten med fakta så att vi kan rätta till felen och säkra att något liknande inte upprepas, säger Bodil Ericsson Torp, vd för Aller media i ett pressmeddelande.

Eftersom förlaget inte kan utesluta brott väljer Aller medias styrelse att polisanmäla händelserna. Annonsörerna kommer också att informeras.

Hur kunde det hända?
– Vi vet hur det hela gått till: Felrapporteringen har kommit till 2012 genom att Aller media fakturerade en tidigare samarbetspartner för tidningar som aldrig levererades, och fick mot fakturor på samma belopp för tjänster som aldrig utfördes. Tidningarna har funnits tryckta, men de har inte levererats som i en barter utan istället makulerats, säger Bodil Ericsson Torp till Resumé.

Hur skadar det här Aller?
– Det som har inträffat är allvarligt och oacceptabelt eftersom det är viktigt att rapportera rätt upplagesiffror. Vi agerar nu för att det här inte ska skada förlaget. Direkt när det här upptäcktes valde vi att gå till botten med fakta så att vi kan rätta till felen och säkra att något liknande inte upprepas.

– Vad gäller felrapporteringen för 2013 så har vi skickat in rättade siffror till TS. De har också fått information om utredningen och vi går även ut brett bland annonsörer för att alla ska få information. Upplägget har medfört fel i bokföring och redovisningen av moms. Detta har rättats till genom att vi krediterat de aktuella fakturorna till den tidigare leverantören och rättat momsen till Skatteverket.  Jag har också tagits ett policybeslut som innebär att eventuella bartersamarbeten från och med nu blir en VD-fråga.

Vad får det här för konsekvenser?
– När det handlar om konsekvenser så utesluter jag inte förändringar inom organisationen på grund av felrapporteringen, men jag vill inte föregripa dialog med internt medarbetare och fack, såg att ni skrivit om enskilda medarbetare och jag kan bara konstatera att inga formella beslut är fattade utan först väntar en dialog med medarbetare och fack.  

– Det är för tidigt att svara på om det kan bli fråga om kompensation för enskilda annonsörer. Det är en fråga vi i så fall får hantera från fall till fall. Jag kan konstatera att läsarsiffrorna som Orvesto mäter har inte påverkats av felrapporteringen och vi har nu meddelat våra rättade siffror till TS. Om det här påverkar våra samarbeten på något sätt så tar vi den diskussionen med våra annonsörer.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.