Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Amanda Oxell: ”TV4:s Idol-jury handlar sexistiskt”

Publicerad: 7 september 2018, 12:52

Bolag som använder sig av provokationsgrepp kommer att blir tvungna att ändra strategi ganska snart. TV4 och Idols målgrupp blir allt mer digitala och allt mer kritiska till innehåll, skriver Amanda Oxell, digital strateg på Wavemaker.


Att innehåll som engagerar får större spridning i sociala medier är de flesta bekanta med. Och vilket innehåll engagerar mer än något annat? Jo, det som provocerar.

Att använda provokation som spridningsteknisk lösning är något som gjorts av så gott som alla politiska partier i årets valrörelse. Allra främst av SD, vars budskap inte ens behöver tweakas för att få rasande spridning av folk som håller med eller står emot. Det är lite fulkultur över det hela. För enkelt.

Men nu har detta grepp börjat sprida sig från den politiska arenan och in i den kommersiella. Att provocera har blivit ett sätt för kommersiella innehållsskapare att få spridning. Det senaste tricket kom i dagarna från TV4 och Idol.

I ett Youtube-klipp kan man se Idol-juryn redo att lyssna på en audition. När Izadora tar plats framför juryn får hon direkt kritik för sitt klädval. "Hur tänkte du?". Izadora försvarar tafatt sina jeans, en tisha och en stickad tröja så gott hon kan inför juryn. Speciellt Nikki Amini ser ut att fysiskt vilja spy på tjejen som står där och ska sjunga. Trots detta framför Izadora den renaste och mest sångtekniskt avancerade versionen av Sia's låt Chandelier jag någonsin hört. Wow, tänker jag, nu kommer revanschen. Nu får hon sin guldbiljett.

Men där sitter Nikki Amini och Kishti Tomita, och ser med ren och skär avsmak på Izadora. Som just genomfört ett fantastisk audition. De båda nekar henne guldbiljett på grund av klädvalet. Det funkar inte med helhetsintrycket, menar de. Och där tar resan slut för Izadora. Trots den enorma talangen. Trots att så många manliga deltagare släppts igenom, med exakt samma klädsel, samma helhetsintryck. Och till och med vunnit Idol.

Men som kvinna behöver du vara sexig för att folk ska streama dig. Det räcker inte att du har talang.

Visst blir man förbannad? Jag blir.

Och JUST PRECIS DET var vad klipparna hos produktionsbolaget ville, när de satt och gjorde efterbearbetningen av Idol. De insåg att "shit, här har vi något som kan bli viralt hörni". Och valde således att klippa ihop versionen ovan, och förstärka alla intryck av exakt hur mycket Nikki Amini himlade med ögonen åt Izadora och hennes jeans och kofta.

Och nu menar jag inte att förringa det som hände i den här auditionen. Idol-juryn gjorde fel och handlade sexistiskt och diskriminerande. Men det som produktionsbolaget sen valde att göra är nästan ännu värre. De valde att tjäna pengar på det, genom att klippa det på ett så ofördelaktigt sätt som möjligt så att det skulle provocera så många som möjligt och därmed få större spridning. Och generera högre annonsintäkter.

Detta bekräftas av Nikki Amini själv, som gått ut med en halvhjärtad ursäkt där hon menar att klippningen är helt åt skogen och att hon i verkligheten inte alls ratade Izadora enbart på grund av hennes kläder.

Personligen tror jag att bolag som använder sig av provokationsgrepp som nyss nämnda kommer att blir tvungna att ändra strategi ganska snart. TV4 och Idols målgrupp blir allt mer digitala och allt mer kritiska till innehåll.

Vem är avsändaren, är det här verkligen hela sanningen och varför ser jag det här? Sådana frågor ställer sig digital natives redan. Och allt eftersom de kryper upp i åldrarna så kommer de att utgöra en allt större del av målgruppen.

Men det vi kan fråga oss redan nu är om det faktiskt är värt den sura eftersmaken att klippa om den har auditionen. Är all PR bra PR, eller var detta bara ett billigt trick?

Var det värt det, TV4?

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.