Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Amazon gör en vinstökning på över tusen procent

Publicerad: 27 juli 2018, 11:50

Amazons siffror från andra kvartalet visar på en vinstökning utan dess like. Under samma period föregående år låg nettovinsten på 197 miljoner dollar – nu ligger den på 2,5 miljarder dollar.


Ämnen i artikeln:

KvartalFacebookAmazonGoogle

Amazons nya kvartalsrapport visar på chockerande siffror. Försäljningen steg med 39 procent och uppmätts till cirka 53 miljarder dollar. Giganten kunde också visa upp en nettovinst på 2,5 miljarder dollar, vilket är en fördubbling av vad man trott.

Nettovinstens siffra för kvartalet under samma period föregående år låg på 197 miljoner dollar. Det innebär en ökning med hela 1.186 procent.

DI skriver att Amazons positiva siffror är en mardröm för detaljhandeln.

"Det innebär att Amazon har ännu mer pengar som kan investeras i att springa ifrån sina konkurrenter och bland annat sockra erbjudandena till sina Prime-medlemmar som nu passerat 100 miljoner. Amazons intäkter från Prime och bolagets streamingtjänster för film och musik steg under kvartalet med 57 procent. Amazons marknadsandel på e-handel i USA uppskattades nyligen till 49 procent av E-marketer, en nästan osannolik dominans", skriver DI.

Även när Amazon visar upp resultatet för sin annonsverksamhet under andra kvartalet har det skett en rejäl ökning. Digiday uppger att bolaget sedan samma period förra året ökat intäkterna med 129 procent, som nu har ett värde på nästan 2,2 miljarder dollar.

I och med tillväxten ser nu många marknadsförare Amazon som den tredje största mediepartnern, efter nätjättarna Facebook och Google.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

KvartalFacebookAmazonGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.