Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Amazon snor Facebooks annonsörer

Publicerad: 11 Januari 2019, 07:18

Jeff Bezos, grundare, Amazon.

Foto: Pressbild

Annonsörerna flyttar sin pengar till följd av dataskandalerna, 90 procent av Super Bowl-utrymmet sålt och nytt storkonto ute på marknaden. Det och mer i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

UndersökningInstagramFacebookMorgonsvepetAmazonSuper Bowl

Amazon snor Facebooks annonsörer – men Instagram dubblar
Amazon dubblar sina annonsintäkter bland amerikanska varumärken fram till 2020, och har 12 procent av den totala digitala kakan. Detta medan Facebook spås förlora tre procent i marknadsandelar under samma period, enligt Cowens undersökning bland 50 köpare. Flera av dem anger att det är deras integritetsproblem som kommit till följd av olika dataskandaler som är orsaken.

Däremot går det som tåget för Instagram som numera är Facebooks älskling. Enligt Cowen kommer Instagrams annonsbudget att dubblas och attrahera varumärken som vill lansera nya kampanjer för åldersspannet 13-34 år.

Super Bowl fortsatt hett för annonsörer – 90 procent sålt
Super Bowl fortsätter få annonsörer att spendera ofantliga pengar på att synas någon minut i rutan. Nu meddelar CBS, som äger sändningsrättigheterna till matchen, att 90 procent av annonsutrymmet redan är sålt och att titelsponsorerna innan och efter matchen är klara. Detta med tre veckor kvar, skriver Adweek.

Priset ligger på över fem miljoner dollar per 30 sekunders spot och bland sponsorerna finns bland andra Pepsi, Doritos och Weathertech. Vid årets Super Bowl-match slog NBC rekord i Super Bowl-relaterade intäkter på 500 miljoner dollar. Inte konstigt då över 100 miljoner slår på matchen på tv:n.

Storkonto ute på marknaden
Barclays går ut i upphandling efter 17 år med BBH London, vilket innebär att ett mångmiljonkonto nu är på marknaden. BBH vann Barclays utan pitch 2001. Förändring kommer mitt under interna förändringar på byrån där chefer har bytts ut, skriver The Drum.

Amazon storsatsar på spel – uppgifter om ny streamingtjänst
Amazon äger redan Twitch men påstås nu ha en ny streamingtjänst på gång, enligt The Information. Det sak handla om spel över nätet istället för att behöva installera dem på en spelkonsol, enligt The Information som kommit över uppgifterna. Amazon är nu i gång och pratar med flera spelproducenter om att streama deras titlar. Många menar att koncernen kommer lyckas då man redan är världens största molnleverantör och därmed har bra förutsättningar på området. Troligtvis öppnar detta även upp för annonserbjudanden.

Spotifynyheter: sponsrade spellistor och podcastsatsning
Spotify är ute efter nya annonsintäkter och lanserar nu två nyheter. De håller bland annat på att betatesta ett erbjudande där varumärken kan sponsra personaliserade spellistor, alltså sådana som de kan plocka ihop själva och stå för. Adnews skriver att fördelen är hög reach och möjligheten för varumärken att äga upplevelsen. Man kommer även lägga mer kraft på podcasts, och därmed bli en konkurrent att räkna med för bland annat Acast. De ska här arbeta på personalisering och därmed kunna dra in fler annonsörer. De har redan börjat på sina originalpoddar, skriver Techcrunch.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.