Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Amazons varumärke dubbelt så mycket värt

Publicerad: 19 juni 2018, 11:44

Mellan 2014 och 2017 var det mindre än en på tio varumärken som växte. Nu visar en ny undersökning att "marknadsstörande" varumärken har bättre möjligheter att lyckas.


Ämnen i artikeln:

Amazon

En ny undersökning från Kantar Millward Brown visar att disruptiva, "marknadsstörande", varumärken har större möjligheter att växa på marknaden än redan etablerade och traditionella varumärken.

Undersökningen utgår från en mätning av 2000 varumärken via BrandZ globala databaser, där det mellan 2014 och 2017 var mindre än en på tio varumärken som växte. När det kommer till disruptiva varumärken är Amazon i topp, som enligt undersökningen visar att deras "brand value" växt med 2,228 procent.

Nu har Kantar Millward Brown kommit med en rapport som ger tips kring hur traditionella varumärken kan ta lärdom av "marknadsstörarna" genom att lägga till lite störningsmoment i sin egen marknadsstrategi.

Det handlar dels om att komma ut ur sin "comfort zone" genom att tänka annorlunda i varumärkesbyggandet och bortse från det normativa. Det kan exempelvis handla om att skapa ett mervärde för sina kunder.

Rapporten visar att disruptiva varumärken, och varumärken som tänker annorlunda än sina konkurrenter, har större chans att växa över tid. I båda fallen anses det unika och annorlunda varumärkesuppbyggandet vara det som ger möjlighet att "störa" marknaden.

Rapporten visar även att alla företag kan bli marknadsstörande, genom att erbjuda något annorlunda till sina kunder och hela tiden tänka innovation. Exempelvis har Nike, Hilton och Starbucks lanserat appar som ska göra varumärkesupplevelsen bättre.

Internet ger stora möjligheter för ett ökat varumärkesintresse och att ändra hur ett varumärke kommunicerar kan vara nyckeln till framgång. Exempelvis har varumärken som Adidas, Subaru och Snickers har sett ökad tillväxt genom att ändra sin kommunikationsstrategi gentemot sina kunder.

I rapporten listas flera exempel på vad som kan få varumärket att flyga. Bland annat att veta vilket förhållande människor har till varumärket och hur deras tankar och känslor kan bidra till tillväxt. Det handlar även om att veta vad som definierar ditt varumärke och hur du kan ta hjälp av kunderna för att bli en "marknadsstörande" aktör på marknaden.

Rapporten i sin helhet hittar du här.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

Amazon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.