Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Amelia storsatsar med ny form

Publicerad: 9 oktober 2012, 11:44

Amelias nya omslag.

Sedan i maj har Amelia-redaktionen jobbat intensivt med sin nysatsning som innebär både en ny form och ett delvis nytt innehåll både i magasinet och på webben.


Ämnen i artikeln:

Amelia

Den nedåtgående trenden bland papperstidningarna fick Amelia att börja  fundera över sin egen ställning. Åsa Lundegård som är chefredaktör på  tidningen förklarar att det nog krävs att varje enskild tidskrift  analyserar hur man kan utveckla sin produkt till de behov läsarna har  idag.

Risken finns att de strukturella problem som papperstidningen  tampas med ses som den enda förklaringen till varför tidskrifternas  upplagor minskar.

Amelias nya satsning bygger på en ny grafisk form, utvecklad av Amelias  ad Jonna Olsson. Det kommer även ske vissa förändringar av innehållet  både i tidningen och på webben.

Det första nya numret lanseras den 25  oktober. Förändringarna på webben kommer att ske när det andra nya  numret släpps i samband med en kampanj runt nysatsningen.

– Den nya formen är modern och har för avsikt att underlätta för våra  läsare. Den gynnar också annonsörerna då deras annonsutrymme blir  renare. Innehållet kommer att ändras lite samtidigt som vi har varit  noga med att behålla Amelias kärna, säger Åsa Lundegård.

När Amelia startade var läsarnas identifikation det viktigaste. Idag är det lätt att känna igen sig på sociala medier och i bloggar. Tidningen har därför ändrat fokus och utvecklat identifikationsmomentet för att snarare vara guidande och inspirerande.

Blanca Sjöstedt

Ämnen i artikeln:

Amelia

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.