Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag21.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Amerikanska Gourmet läggs ner

Publicerad: 6 Oktober 2009, 09:03

Condé Nast exklusiva mattidning Gourmet läggs ned efter 68 års publicering. Samtidigt läggs två bröllopsmagasin och relativt nya livsstilstidningen Cookie ned. Totalt förlorar 180 personer på redaktionerna sina jobb.


Ämnen i artikeln:

Condé Nast

Konsultbolaget McKinsey har senaste kvartalet gått igenom exklusiva förlaget Condé Nasts ekonomi eftersom tidningarna, däribland Vogue och Vanity Fair, tappat 30 procent i annonsintäkter på ett år.

För två veckor sedan var McKinsey klara med genomgången och förlagsledningen förklarade att alla magasinen, med undantag för New Yorker, måste spara 25 procent i sina kostnader .

Den enda sparåtgärd som inte godkändes var nedläggning.

Men nu har Condé Nast alltså ändrats sin kalkyl. Klassiska mattidningen Gourmet läggs ned och novembernumret är det sista som kommer ut. Det har länge spekulerats om förlaget skulle lägga ned en av sina mattitlar men de flesta har trott på Bon Appétit eftersom Gourmet anses mer anrik med nästan biblisk status i den finare matvärlden .

Den enkla förklaringen till att det blev Gourmet är det har varit fritt fall för annonsintäkterna på magasiet. Condé Nast lägger inte ned varumärket utan fortsätter med bokutgivning, tv och receptsamlingar i Gourmets namn.

Elegant Bride och Modern Bride är avknoppning från Bride Magzine. De två titlarna läggs nu ned medan modertidningen går upp i utgivning.

Fjärde nedläggningen är Cookies, en livsstilstidning för unga familjer som närmast kan jämföras med svenska Family Living. Magasinet lanserades 2005 och för bara ett år sedan sade förlagets vd Chuck Townsend att Cookie var ett ljus i utgivningsmörkret . Men sedan dess har det gått brant utför.

I en intervju med Advertising  Age försäkrade Chuck Townsed att nu blir det inga fler nedläggningar på Condé Nast. Tidigare i år och förra året har förlaget lagt ned ekonomimagasinet Condé Nast Portfolio, inredningstidningen Domino och Men’s Vogue har bladats in i vanliga Vogue.

Svenska Gourmet, som ägs av Plaza Publishing, finns dock kvar. Det finns ingen koppling mellan den svenska tidningen och den amerikanska.

– Vi som så många andra har upplevt vikande annonsingång, men vi är på väg upp igen, säger svenska Gourmets chefredaktör Per Styregård till Resume.se.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Condé Nast

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.