Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Amnesty tar upp kampen mot kvinnohatet på Twitter

Publicerad: 1 Juni 2018, 07:52

Foto: Pressbild

Med initiativet Unfluencer, som riktar ljuset mot de som kan förändra, slår Amnesty tillbaka mot kvinnohatet på Twitter. Flera svenska kändisar ställer sig nu bakom initiativet.


Ämnen i artikeln:

TwitterAlexandra PascalidouAmnesty

Amnesty International har gjort en undersökning där man kartlagt hur många kvinnor runt om i världen som upplevt trakasserier och kränkningar på sociala medier. I Sverige har nästan var tredje tillfrågad kvinna utsatts. Och fyra av tio av de tillfrågade kvinnorna som blivit utsatta i Sverige uppger att de fruktat för sin säkerhet på grund av näthatet.

Nu vill man rikta strålkastare mot de som kan förändra. Med det nya initiativet "unfluencer" tar man sig an hatarnas egna metoder. En unfluencer beskrivs som en ljusskygg påverkare som direkt, eller indirekt, bidragit till att sprida hot, hat eller desinformation genom digitala plattformar.

Flera svenska kändisar har fått ta emot hat på sociala medier och stödjer initiativet. Bland annat har Alexandra Pascalidou, Gudrun Schyman, Mina Dennert och Rossana Dinamarca ställt sig bakom initiativet.

– Sedan jag klev in i offentligheten för 25 år sedan har jag kallats hora, slampa, slyna, blatteluder, flyktingfitta, judeas, muslimslyna och en massa annat nedsättande med fokus på mitt kön och mitt ursprung. Sexism och rasism har normaliserats på nätet. Men hat, hot och hets är inte synonymt med yttrandefrihet. Det är brott. Varje människa ska kunna uttrycka sin åsikt, på nätet och verkliga livet, utan att behöva frukta för sitt liv och skrämmas till tystnad. Därför stöttar jag Amnestys kampanj Unfluencer. Det är vår plikt att stå upp för det fria ordet och stå emot hatet som förgiftar den demokratiska dialogen, säger Alexandra Pascalidou i en kommentar.

För att motverka detta har Amnesty vänt sig till Twitters vd och grundare, Jack Dorsey, med förhoppning att han ska hjälpa till att stoppa näthatet. Amnesty lanserar ett eget botnätverk, där man via deras hemsida kan gå in och skapa en robot. Tillsammans med andra engagerade bildar man ett nätverk av bottar som kommunicerar med Jack Dorsey och kräver förändring.

- Dorsey låter sexism, rasism och extremism frodas fritt på nätet, trots att han fler gånger lovat att användarreglerna ska skrivas om och förbättras. Näthat kan eskalera snabbt. En trakasserande tweet kan bli till en flod av hat på bara några minuter, och kvinnor är särskilt utsatta. Det måste sociala medier-företag ta på allvar och göra något åt, säger Joanna Backman, projektledare för Unfluencer på Amnesty International svenska sektionen.

Unfluencer är inspirerad av Amnestys internationella Toxic Twitter-kampanj.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.