Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Analysfirma femdubblar Facebook-prognos

Publicerad: 18 December 2012, 08:40

Den sociala nätverksjätten Facebook drar in 339 miljoner dollar på sin försäljning av annonser till mobilen i år, enligt analysföretaget eMarketer. Så sent som för tre månader sedan räknade samma analysfirma med att försäljningen skulle inbringa 72 miljoner dollar för helåret.


Ämnen i artikeln:

E-Marketer

Facebooks försäljning av annonser till mobilen landar på 339 miljoner dollar i år.

Nästa år är summan beräknad till 851 miljoner dollar. Året därefter 1,2 miljarder dollar. Allt enligt prognoser från den New York-baserade analysfirman eMarketer.

Analysfirmans senaste prognos är trevlig läsning för Facebook, enligt Adweek.

Motsvarande prognos för helåret låg på 72 miljoner dollar enbart för tre månader sedan.

Adweek  tycker inte att den rejält uppskruvade prognosen är så anmärkningsvärd.  Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg noterade 153 miljoner dollar i  mobila annonsintäkter enbart under Q3.

Analysbolaget ser att Facebook står för 18 procent av den totala annonsförsäljningen till mobilen i år.

Här ligger Google på 17 procent, medan Pandora hamnar på en tredje plats med 12 procent. Twitter har en andel motsvarande 7 procent.

Analysfirman ser också en explosion av annonser till mobilen i år.
Den totala försäljningen har gått från 1,45 miljarder dollar till 4,06 miljarder dollar, vilket är en 180-procentig ökning.

Analysfirman räknar med att annonser via mobilen endast står för motsvarande 2,4 procent av den totala annonsbudgeten i år.

Försäljningen går förbi radio år 2016 – då den står för 11 procent av den totala investeringen, enligt Adweek.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

E-Marketer

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.