Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Analytiker: Jätteboomen – snart åtta miljarder AI-assistenter i världen

Publicerad: 13 Februari 2019, 07:25

Ica, SJ och H&M Home är några av de svenska varumärken som satsat på att utveckla AI-assistenter.

Foto: Montage: Yasmine Winberg.

Snart kommer många fler ha smarta högtalare, Skatteverket granskar influencers och Indiens reklaminvesteringar kommer att öka med 14 procent i år. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitterSmarta högtalareMorgonsvepetReklaminvesteringar

I dag finns 2,5 miljarder AI-assistenter, eller röstassistenter som de kanske är mer kända som. Men enligt analysfirman Juniper Research kommer den siffran nästan fyrdubblas inom en snar framtid. År 2023 kommer det nämligen finnas åtta miljarder assistenter, förutspår firman. Det skriver bland andra ZDnet. https://www.zdnet.com/article/eight-billion-voice-assistants-will-be-in-use-by-2023/ Primärt tror man att den största tillväxten kommer ske inom smart tv och AI-högtalare, där Googles Assistant, Amazons Alexa och Apples Siri kommer spela stor roll för tillväxt.

Utvecklingen sker i takt med att allt mer prylar i våra hem blir uppkopplade. Men röstassistenterna är långtifrån färdigutvecklade. I höstas genomförde Resumé Insikt ett test av Googles Assistant och Amazons Alexa. Det visade sig vara lättare sagt än gjort att kommunicera – både med assistenten i sig och med varumärkena i den.

LÄS MER: Vi testade varumärken i "smarta" högtalare – det gick åt helvete
LÄS MER: Ljudrevolutionen är här – allt marknadscheferna måste veta om smarta högtalare

Skatteverket ska hårdgranska influencers
Under gårdagen höll Skatteverket en pressträff där de meddelade att de kommer syna influencerbranschen i sömmarna i år. Granskningen gäller både influencerna själva – att de ska skatta för betalningar – men också bolagen som marknadsför sina produkter via influencers. Detta skriver Skatteverket själva i ett pressmeddelande.

– Det är viktigt att Skatteverket upptäcker fel och motverkar fusk. Vår kontroll ska vara legitim och trovärdig och bidra till att vi uppfyller vårt uppdrag, sade Katrin Westling Palm, generaldirektör för Skatteverket, i samband med pressträffen.

Twitter har problem med lajks och retweets
Det senaste dygnet har mikrobloggen Twitter haft problem med notifieringar lajks och retweets. För vissa av användarna har antalet lajks skiftat kraftigt, i ena sekunden kan inlägg ha många lajks för att i nästa sekund knappt ha några alls. Problemen ska drabba användare i hela världen och Twitter jobbar på en lösning. Det skriver Techcrunch.

Brittiska staten vill granska digitala annonsmarknaden
Den digitala annonsmarknaden är så skadlig för lokal och granskande journalistik i Storbritannien att man nu föreslår en granskning av hela ekosystemet – genomförd av staten. Enligt The Cairncross Review, en rapport som undersöker hur brittisk media mår, är det Google och Facebooks effekter på det digitala landskapet som till stor del orsakat situationen. Rapporten föreslår att man skapar "codes of conduct" för publicister som kan reglera deras relationer med Facebook och Google. Det skriver Adweek.

Annonsmarknaden i Indien spås en 14-procentig ökning i år
Prognoser pekar på att reklaminvesteringarna i Indien kommer ligga på 11 miljarder dollar i år, vilket representerar en ökning på 14 procent. Detta enligt GroupM:s advertising expenditure (adex) prognos för 2019. Om ökningen slår in skulle det innebära att Indien hamnar på plats tre i världen över listan på länder som ökar sina reklaminvesteringar mest, efter Kina och USA. Det skriver The Drum.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.