Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Analytikern: Därför fyller Schibsted på kassan

Publicerad: 10 September 2015, 12:34

Schibsted har friska pengar att handla bolag för.

Foto: Björn Elgstrand.

Igår tog Schibsted in 2,8 miljarder kronor i nytt kapital. Samtidigt flaggar de för nya förvärv. Men analytikern Stefan Billing på Kepler Cheuvreux tror inte att de tänker höja budet på Hemnet.


Ämnen i artikeln:

Rolv Erik RyssdalAftonbladetBjörn RietzMediebranschenSchibsted

Under gårdagskvällen genomförde Schibsted en nyemission riktad mot institutionella ägare där de tog in cirka 2,8 miljarder kronor. Det möjliggjordes genom en emittering av 10,8 miljoner röstsvaga B-aktier som inte påverkar maktbalansen i koncernen. Det var så sent som i juni som Schibsted införde ett system med A- och B-aktier som har olika röstvärden.
– Innan dess hade det inte varit lämpligt att göra, säger Stefan Billing, analytiker på Kepler Cheuvreux som följer Schibsted.

Att bolaget tar in nytt kapital nu är därför både väntat och logiskt.
– De tyckte att de hade en för liten krigskassa, och de har en skuldsättning i bolaget på tre miljarder norska kronor. Schibsted har gjort några mindre förvärv nyligen, och vi vet alla att de vill köpa Hemnet. Sedan de aviserade aktiespliten har de också pratat om att de ser möjligheter att göra värdeadderande tilläggsförvärv i befintliga onlinemarknader, säger Stefan Billing och tillägger:

– Om de ges möjligheten att köpa Hemnet till vettiga villkor kommer de att göra det. Men det måste vara skäligt också.

Hur mycket kan de höja budet om det ska bara rimligt?
– Jag är inte säker att det sitter i slanten. Det handlar snarast om avtal med befintliga aktieägare som också är kunder, det vill säga mäklarna. Man ska inte läsa in att de höjer ett bud i kontanta medel. Med tanke på vad Hemnet har för intjäning historiskt så får man säga att de 1,5 miljarder kronor som man erbjudit är ganska generöst.

I början av sommaren florerade uppgifter om att Bonnier räknar på ett köp av Aftonbladet. Men sannolikheten att en sådan affär skulle ske är låg, enligt Stefan Billing.
– En viktigt pusselbit i Schibsteds ambitioner och produktutveckling för att skapa bättre lösningar för onlineannonsörer är att de levererar en god kunskap om sina besökare. Det kräver att de har tjänster som frekvent besöks av en stor del av befolkningen. Aftonbladet en av Sveriges största sajter, och om Schibsted skulle göra sig av med Aftonbladet skulle de tappa en otroligt viktig kanal för datainsamling.

I samband med Schibsteds Q2-rapport i somras steg också koncernchefen Rolv Erik Ryssdal fram och tystade spekulationerna om en eventuell affär.
– Jag förstår om någon vill köpa ett stort företag, men det är inte till salu. Det krävs två för att dansa tango så jag tror vi kan stoppa det nu, sa han till norska Dagens Näringsliv.

Stefan Billing:
– Jag tror att det budskapet kom för att slippa spekulationerna. Så länge det finns sådana spekulationer kan man ifrågasätta produktutvecklingen. Därför behövde de sätta ned foten tydligt.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.