Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Anders Knave om de tuffa åren

Publicerad: 24 September 2018, 12:37

Anders Knave

Foto: Film & TV-Producenterna

Sedan 1996 har Titan varit en del av svensk tv-produktion – men efter flera år av röda siffror på en tuff mediemarknad, har NENT Studios beslutat om att lägga ner produktionsbolaget.


Ämnen i artikeln:

Anders KnaveTitanNordic Entertainment Group

Det går tufft för linjär-tv och lönsamheten i svenska produktionsbolagsbranschen minskar. Som ett resultat av detta meddelade NENT Studios tidigare idag att man avvecklar produktionsbolaget Titan, som varit en del av den svenska tv-produktionen sedan 1996.

Anders Knave, vd Titan, har sett att tv-affärer de senaste åren blivit allt tuffare och redan när han klev in i vd-rollen 2013 kämpade Titan med ekonomiska problem.

– Efter ett par år vände vi det till svarta siffror. Sen kom den negativa trenden med det linjära-tittandet, samtidigt som vi också hade oturen att förlora någon produktion hit och dit. De senaste åren har vi haft ekonomiska problem, men sen hur man väljer att angripa problemet finns det alltid olika scenarion kring. Nu valde NENT-ledningen att göra på det här sättet och Titan fick bita i gräset, säger Anders Knave till Resumé.

Anders Knave tror att fler bolag i branschen kommer att konsolideras för att konkurrera med de utmaningar som tv-branschen står inför.

– Man måste börja arbeta tillsammans med kunderna och hitta ett bättre och mer ekonomiskt hållbart sätt att göra nya program och produktioner på. Prispressen från kanalhusen är förödande och det tarvar på kvalitéerna när budgeten till produktionerna är så låg som den är idag. Vi ser att de produktioner som funkar är de svenskproducerade, kanalerna behöver dem, då borde man i högre grad se över hur man kan göra den affären lönsam tillsammans med produktionsbolagen – för att värna svensk tv-produktion.

Samtidigt behövs det duktiga kreatörer och hantverkare för att skapa bra tv. Idag har mediemarknaden breddats så pass mycket att många söker sig till andra områden, vilket påverkar produktionsbranschen negativt.

Är det hur ni har jobbat strategiskt på Titan som gjort att ni hamnat här?
Titans strategi har varit tydlig och rätt i tiden. Vi har jobbat med en tydlig ambition att bredda affärerna. Varenda företag idag är en mediekanal eftersom teknik möjliggör distribution för egen tv-produktion. Du kan kommunicera med rörlig bild överallt och skapa en välberättad historia. Samtidigt finns möjligheten att bredda affären och det har vi försökt jobba efter. Men sen finns det en värld där du som företag måste passa in i en större koncern och de budgetkraven är inte alltid förenliga med ambitionerna och den tid det tar att nå rätt.

Anders Knave säger att efterfrågan på rörlig bild ständigt ökar. Marknaden finns därute, men för produktionsbolag gäller det att hitta affärer och ledtider som inte tar för lång tid och kostar för mycket pengar.

– Det blir väldigt höga kostnader idag för att ta fram en bra idé innan den till slut blir såld. Det har blivit tuffare i att ledtiderna blir längre, prispressen tydligare och möjligheten att sälja nyskapade format till de traditionella broadcasterna har blivit mindre.

Hur ser förutsättningarna ut för dig nu?
– Just nu är det fullt fokus på att våra produktioner och program landar så väl som möjligt, antingen till våra dotterbolag Strix eller Baluba, och att personalen på Titan hamnar på rätt ställe i fortsätta karriärer. Sen när det är gjort får vi se vad som blir aktuellt. Just nu har jag inget konkret besked på vad jag ska göra.

<!-- p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545} -->

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.