Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Anders Wahlquist: Så skapar man en svensk exportsuccé

Publicerad: 11 Maj 2017, 08:08

Anders Wahlquist på AdDay.

Foto: Yasmine Winberg

B-Reel har sedan starten 1999 vuxit från ett svenskt litet företag till en världstäckande byrå. På Ad Day berättade vd:n och medgrundaren Anders Wahlquist om hur de gått tillväga.


Ämnen i artikeln:

Anders WahlquistB-Reel

När B-Reel startade var det för att kombinera storytelling och tech. Då ville de fem grundarna Anders Wahlquist, Petter Westlund, Pelle Nilsson, Johannes Åhlund och Fredrik Heinig dra sitt strå till stacken i den medierevolution som skulle komma. I dag har företaget vuxit till att omfatta sex kontor och 170 anställda.

I begynnelsen blev Frankie Show Socks en av bolagets första produktioner.

– Väldigt cheesy i dag, kan man tycka, men då hade vi early movers som sponsrade oss och trodde på våra ambitiösa koncept. Det var kul och vi vann priser, men vi kände inte att någon utanför reklamvärlden såg det. Gav det ens någon effekt, säger Anders Wahlquist på Sveriges Annonsörers Ad Day.

Sedan kom flash och B-Reel ville skapa de "fetaste" flashproduktionerna med bild, ljud och effekter. En av produktionerna under den här tiden var Hotel 626, ett skräckspel byggt på flash. Projektet fick liv på sociala medier där folk spelade in sina egna tolkningar av 626.

– Vissa av filmerna hade en miljon visningar. Vår CFO hoppade baklänges av skräck över sin kontorsstol, så vi vet att det funkade.

De fem grundarna tyckte att de hade förstått grejen med internet.

– Då dödade Steve Jobs flash när han lanserade IOS och vi fick landa i något annat. Vi gjorde den interaktiva musikvideon "The wilderness downtown" tillsammans med Chris Milk. Vi använde Google Streetview för att skräddarsy musikvideon.

Sedan kom VR och AR. För tre veckor lanserade B-Reel en app för Gorillaz nya album "Humanz".

– Briefen var öppen, men vi valde att göra en app för att bygga upp en miljö, kunna gå in i ett hus och få tillträde till Gorillaz värld. Appen suddar ut gränsen mellan verkligheten och bandet. Det var sjukt roligt att få jobba med Jamie som skapat Gorillaz och som för första gången lät någon annan än honom själv jobba med grafiken.

Nu tittar B-Reel på hur AI och internet of things kan användas i deras produktioner.

– Vi står inför en underbar framtid och försöker ta in allting i en ständigt accelererande teknikvärld. Vi känner oss lika förlorade kring vad vi vet om framtiden som när vi började 1999. Så fort man tror att man har koll på vad man gör så händer något och så tappar man fotfästet och måste ompröva allt. Det är alltid dag ett. Men vi anpassar oss till det, säger Anders Wahlquist.

– Framtiden kommer att handla om samarbete, teamarbete, inga black boxes och att jobba tillsammans med kunder som delar vår världsbild. Vi skapar prototyper, produkter och tjänster, i dag räcker det inte bara med kommunikation. Och framåt är det också viktigt att ha en paranoid koll på ny teknik och berättarkonst.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Anders WahlquistB-Reel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.