Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 3 april 2020, 14:02
I samband med coronavirusets utbredning har inflödet av annonser minskat för tv-husen. För att förenkla medieplaneringen föreslår regeringen en större flexibilitet för tv-kanalerna.
Det nya förslaget presenterades vid en presskonferens som kulturminister Amanda Lind höll på fredagseftermiddagen. Presskonferensen berörde främst förstärkningar av mediestödet i samband med att coronakrisen har slagit hårt mot mediehusens annonsintäkter.
Printmedier är hårt drabbade, men även tv-husen drabbas av annonstapp och avbokningar när bland annat alla sportevenemang ställs in. Nu vill regeringen underlätta medieplaneringen för kommersiella tv-hus, som NENT, TV4 och Discovery och ge dem en större flexibilitet.
I förslaget ändras reglerna för sändningen av tv-reklam. Den tillåtna tidsintervallen för att sända tv-reklam utvidgas från det som i dag är baserat på klocktimme.
Lagändringen väntas kunna träda i kraft senare i höst.