Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Ändrade regler för tv-reklam

Publicerad: 3 April 2020, 14:02

I samband med coronavirusets utbredning har inflödet av annonser minskat för tv-husen. För att förenkla medieplaneringen föreslår regeringen en större flexibilitet för tv-kanalerna.


Ämnen i artikeln:

TVRegeringen

Det nya förslaget presenterades vid en presskonferens som kulturminister Amanda Lind höll på fredagseftermiddagen. Presskonferensen berörde främst förstärkningar av mediestödet i samband med att coronakrisen har slagit hårt mot mediehusens annonsintäkter.

Printmedier är hårt drabbade, men även tv-husen drabbas av annonstapp och avbokningar när bland annat alla sportevenemang ställs in. Nu vill regeringen underlätta medieplaneringen för kommersiella tv-hus, som NENT, TV4 och Discovery och ge dem en större flexibilitet.

I förslaget ändras reglerna för sändningen av tv-reklam. Den tillåtna tidsintervallen för att sända tv-reklam utvidgas från det som i dag är baserat på klocktimme.

Lagändringen väntas kunna träda i kraft senare i höst.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TVRegeringen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.