Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 26 februari 2013, 12:58
Anitha Schulman.
Foto: Privat.
Anitha Schulman byter tv-branschen mot – porslinsdesign. I början av mars lanseras hennes första kollektion och den egna webbshopen. – Jag ville få mer tid till det kreativa och prioritera mina egna jobb, säger hon.
Ämnen i artikeln:
Anitha ClemenceAnitha Schulman har jobbat med tv i runt 12 år, bland annat på MTG och på produktionsbolaget Mastiff. Men hennes bakgrund är från kreativa skolor som Forsbergs och Berghs. Under föräldraledigheten växte tankarna på att göra en egen kreativ satsning.
– I tv-svängen blir alla killar producenter och tjejerna blir projektledare. Jag gick Forsberg och Berghs med målet att komma in på formgivningsbiten. Sedan halkade jag in tv-branschen på ett bananskal och det rullade på. Efter mammaledigheten fick jag en förfrågan av ett danskt företag och jag pitchade porslinsidén. De gillade den, men ville inte ha mina färger eller mitt porslin. Det blev inte så mycket kvar. Jag blev tillräckligt förbannad för att satsa själv, säger hon.
Den 6 mars öppnar hennes Tictail-butik där den nya kollektionen ska säljas.
– Jag gillar start-ups. Jag har kollat på äldre porslin, och eftersom detaljkonsten är snarlik tatueringskonsten tog jag hjälp av en tatuerare. Porslinet produceras här i Sverige.
Hur tror du att det kommer gå?
– Jag har ingen aning. Jag vet inte hur mycket porslin som svenskarna konsumerar. Men jag försöker att hålla kostnaderna nere för att det inte ska bli så dyrt att köpa.
Till hösten hoppas hon kunna presentera en ny kollektion som antingen kompletterar den första eller är helt fristående. Om en eventuell framtid i tv-branschen säger hon:
– Jag vet inte. Det är alltid lite roliga erbjudanden som ringer på dörren. Det ena kreativa utesluter inte det andra. Den här gången ville jag få mer tid till det kreativa och prioritera mina egna jobb. Men det är en massa roliga grejer i pipen.
Fredrik Thambert
Ämnen i artikeln:
Anitha Clemence