Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Anklagas för att sabba italienskt mode

Publicerad: 18 februari 2010, 09:27

Den italienska modeindustrin rasar mot Vogues chefredaktör Anna Wintour. Italiensk media hävdar att det är hennes fel att modeveckan i Milano bara är tre dagar.


Anna Wintour.

Giorgio Armani, Anna Molinari, Tods Diego Della Valle och Krizias Mariuccia Mandelli är några högdjur i den italienska modeindustrin som nu hävdar att Anna Wintour, chefredaktör för amerikanska Vogue, förstör deras affärer.

Italiensk media har hängt på och menar att Wintours långvariga tjat om att korta ned modeveckan i Milano nu gett resultat. Modeveckan börjar den 25 februari i nästa vecka och slutar 28.

Enligt dagstidningen Il Sole 24 Ore, refererad i Women's Wear Daily, är den italienska modeindustrin starkare än den franska och amerikanska - men när man möter Wintours bob och enorma solglasögon förvandas man till Askungen (underförstått att Wintour är den elaka styvmodern).

I Corriere della Sera riktar sig Milanos borgmästare Letizia Moratti till Wintour när hon hävdar att ”…ingen, inte ens om man heter Anna Wintour, kan ta sig friheten att ändra i vår modekalender.”

I tisdag höll italienska moderådet presskonferens och den komprimerade modeveckan var det centrala samtalsämnet.

Mario Boselli, chef för moderådet, ansåg att det var orättvist att skylla på Anna Wintour utan menade i stället att italienskt mode måste bekräfta sin styrka och inte påverkas av yttre tryck.

Som vanligt är det Anna Wintour som är coolast. I en kommentar till den italienska upprördheten säger hon:
– Jag ser mycket fram emot att åka till Italien, som alltid.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.