Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Annonsbedrägeri drog in 327 miljoner kronor

Publicerad: 28 November 2018, 07:30

Åtta personer drog fejktrafik till annonsnätverk under fyra år – nu åtalas de, anklagelser om rasism på Facebook och Amazons nya giv. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

DisneyFacebookBjörn RietzAd fraudAmazonGoogle

Åtta personer åtalats för bedrägerikampanjer på nätet. De åtalade kommer från Ryssland, Ukraina och Kazakstan och ligger enligt amerikanska justitiedepartementet bakom nätverken 3VE och Methbot, som drev fejkad trafik till annonsnätverk genom hyrda servrar som simulerade besökare. Totalt ska nätverken ha dragit in drygt 36 miljoner dollar motsvarande 327 miljoner kronor mellan september 2014 och oktober 2018. Det rapporterar TheVerge.

Före detta chef: Diskriminering mot svarta på Facebook
En tidigare Facebookchef anklagar företaget för att "misslyckas" med behandlingen av sina svarta medarbetare. Anklagelserna kommer från Mark S Luckie, som nyligen klev av som strategisk chef för inluencersamarbeten. Han vittnar om omfattande diskriminering och utslagning mot svarta på det sociala nätverket är partisk mot sina svarta medarbetare. Det skriver flera tidningar, bland annat The Guardian. Brevet från den före detta chefen har skickats internt till de anställda och publicerades på Facebook i tisdags.

Amazons nya giv: mjukvara som läser patientjournaler
Enligt uppgifter till Wall Street Journal ska Amazon vara på väg att börja sälja mjukvara som läser av patientjournaler. Genom algoritmer ska verktyget ge förslag på på behandlingar. E-hälsa är ett växande område för Amazon och med den nya mjukvaran hoppas man kunna erbjuda mer precisa diagnoser.

Kritiken hårdnar mot Facebooks annonsverktyg
De senaste har Facebook Ads Manager haft frekventa problem. Vid ett tillfälle låg tjänsten nere i nästan 16 timmar och kommunikationen mot kunderna ska ha varit begränsad. Det blev inte bättre av att problemen sammanföll med Thanksgivning den 22 november. Digiday har pratat med tio marknadschefer som investerar miljoner dollar på plattformen varje månad. De är eniga om att Facebooks verktyg har blivit remarkabelt sämre under det senaste året.

Disney tecknar långsiktigt annonsavtal med Google
The Walt Disney Co. flyttar sina digitala varumärken, däribland Disney, ABC, ESPN, Freeform, Marvel, Pixar och Star Wars — to Googles annonsplattform genom ett mångårigt avtal. Framöver kommer Google Ad Manager att hantera Disneys hela globala videoaffär och avtalet gäller alltifrån streaming och erbjudanden direkt mot konsument. Med avtalet lämnar Disney Comcast'gda FreeWheel som har varit annonsplattform för ESPN och Disney-ABC Television Group. Det skriver Variety.

Forrester köper Sirius i miljardaffär
Analysföretaget Forrester Research har för avsikt att köpa Sirius Decisions för 245 miljoner dollar (motsvarande 2,23 miljarder kronor) i en affär som gör att konsultfirman skapar vertikaler bortom b2b-området. Erbjudandet breddas sett till innehåll, data, verktyg och rådgivning. Det rapporterar The Drum.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.