Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Annonsbojkotten mot Facebook – detta har hänt

Annonsbojkotten mot Facebook – detta har hänt

Hittills har omkring 400 bolag valt att stoppa annonseringen på Facebook och Instagram. Samtidigt tror grundaren Mark Zuckerberg att bojkotten snart kommer att vara över. Här sammanfattar Resumé den senaste månadens kritik mot Facebooks hantering av rasism och hat.

Publicerad: 2 Juli 2020, 13:35

Ämnen i artikeln:

FacebookAnnonseringMark Zuckerberg

Det är inte första gången Facebook kritiseras för sin hantering av hat, hot och desinformation. En debatt som tog rejäl fart i samband med det amerikanska presidentvalet 2016. Under de senaste åren har kritiken mot Facebooks sätt att hantera fake news och hatiskt innehåll på plattformen kommit från den mediala, politiska och finansiella eliten.

Men den första ekonomiska smällen kom först knappt två år senare i kölvattnet efter en skandal av en annan karaktär, läckorna till Cambridge Analytica, där Mark Zuckerberg också vittnade i kongressen och förhördes av Europarlamentet.

Den aktuella annonsbojkotten består i dag av drygt 400 företag. Utöver detta har hård kommit från inflytelserika personer inom flera sektorer och inte minst från nuvarande och före detta anställda inom företaget. Under de senaste dagarna har kommunikationschefen Nick Clegg frekvent pushat bolagets budskap i medier – Facebook gör mycket arbete i frågan. Än så länge har effekten av krishanteringen uteblivit.

LÄS MER: Därför kan bojkkotten mot Facebook vara en brytpunkt

Nils Andersson Wimby: ”Dags att införa standard för var du lägger dina mediepengar”

Den diskurs som har uppstått under de senaste veckorna har haft en betydande kortsiktig inverkan på Facebooks finanser som enligt beräkningar står för 98 procent av företagets omsättning (70,7 miljarder dollar i intäkter 2019). Under förra året investerade de 100 största Facebookannonsörerna 4,2 miljarder dollar på reklam på plattformen vilket utgör omkring 6 procent av företagets totala reklamintäkter, enligt data från investerare kommer 70 procent av Facebooks reklamintäkter alltjämt från mindre företag. Noterbart är att endast tre av Facebooks 25 största annonsörer offentligt meddelat att de slutar annonsera på plattformen: Starbucks, Pfizer och Microsoft.

Enligt en sammanställning från New York Times spenderade företagen som hittills har valt att stoppa annonseringen på Facebook över en halv miljard dollar på reklam under förra året. Mark Zuckerberg verkar se med tillförsikt på framtiden och beräknar att bojkotten snart är över, det ska han i alla fall ha sagt i ett videomöte som The Information har fått uppgifter om.

Nedan sammanfattar Resumé händelseförloppet som lett till att flera av de största annonsörerna på den amerikanska marknaden har stoppat annonseringen på plattformen.

***

29 maj: Donald Trump: ”When the looting starts, the shooting starts”

Precis som många gånger innan gör Facebook tvärtemot Twitter i synen på vad som är stötande innehåll. Den här gången handlar det om hanteringen av Donald Trumps kommentarer i sociala medier kring protsesterna i Minnesota där presidenten bland annat skrev, ”when the looting starts, the shooting starts” (”när plundrandet börjar, börjar skjutandet”) inte strider mot plattformens innehållspolicy. Mark Zuckerberg tydliggjorde att uttalandet varken kommer att märkas eller tas bort.

”Vi tycker det är viktigt att allmänheten känner till om regeringen tänker sätta in styrkor” skrev Mark Zuckerberg i inlägget och tolkade kommentaren som att det rörde sig om information till allmänheten om att staten kan komma att ingripa mot protesterna.

Senare samma vecka kommer uppgifter om att Donald Trump och Mark Zuckerberg ska ha haft samtal om inlägget. 

1 juni-2 juni: Intern kritik

Anställda på Facebook riktar öppen kritik mot beslutet att inte ta bort Donald Trumps inlägg från plattformen. Dagen efter väljer många anställda att inte komma till jobbet i protest. 

6 juni: Zuckerberg öppnar för skärpning

Efter den interna kritiken meddelar Mark Zuckerberg att han överväger att ändra riktlinjerna om att flagga inlägg.

”Vi kommer att gå igenom våra regler angående diskussion om och hot om statlig våldsanvändning för att se över om vi bör göra några ändringar”, skriver Zuckerberg i ett inlägg på Facebook.

7 juni: Bättre mångfald bland moderatorer

Facebook presenterar nya riktlinjer för gruppadministratörer i syfte att förbättra konversationsklimatet på plattformen i diskussioner om rasism och jämlikhet. Plattformen säger också att de skapar modereringsteam med större mångfald.

8 juni: Facebook raderar 250 vit-makt-konton

Facebook raderar 190 konton med kopplingar till vit makt-grupperna Proud Boys och American Guard. Det rapporterar AP. Sedan dess har ytterligare omkring 60 konton raderats.

 

11 juni: Kritisk programmerare får sparken

En programmerare på Facebook får sparken efter att ha kritiserat Mark Zuckerbergs hantering av Donald Trumps inlägg. Anledningen som uppges är att programmeraren öppet kritiserade en kollega som valde att inte delta i protesten.

 

17 juni: Stop hate for profit

Flera människorättsorganisationer och NGO:s går ihop i syfte att uppmana företag att stoppa annonseringen på Facebook och Instagram. Med annonsflykten vill gruppen ”Stop hate for profit” skapa ett tryck på Facebook att ändra sina policies kring modereringen av plattformarna. 

18 juni: Faceook tar bort Donald Trumps annonser

Facebook tar bort flera politiska annonser från Donald Trumps kampanj sedan anklagelser kommit om att de använde symboler hämtade från Nazityskland.

19 juni: North Face och REI bojkottar

Outdoorvarumärket North Face och REI är bland de första större varumärkena att ställa sig bakom bojkotten. 

21 juni: Patagonia bojkottar

23 juni: ”We wont back down”

Enligt källor till New York Times ska Mark Zuckerberg ha haft ett videomöte med Facebooks samarbetspartners, byråer och annonsörer som hade kritiserat plattformens hantering av hat på plattformen. Budskapet från Mark Zuckerber i mötet var tydligt: ”We won’t back down”.

24 juni: Ben & Jerry's bojkottar

Det Unileverägda glassmärket Ben & Jerrys, som är kända för sina politiska ställningstaganden, även i Sverige, stoppar all annonsering på Facebook.
I en kommentar skriver varumärket att de hoppas att Facebook vidtar starkare åtgärder för att se till att plattformarna inte används för att ”splittra nationen”. 

26 juni: Unilever stoppar annonseringen 2020 / Zuckerberg lovar hårdare tag / Börsras

FMCG-jätten Unilever slutar att köpa annonsplats på Facebook, Twitter och Instagram med hänvisning till att plattformarna är otillräckliga i sin hantering av hatfiskt innehåll. Bojkotten gäller minst till och med slutet av året.

Bara timmar efter att Unilevers beslut offentliggjordes går Mark Zuckerberg ut och säger att han lovar hårdare tag mot hat och rasism. Bland annat kommer annonser som innehåller hets mot folkgrupp att förbjudas. I inlägget skriver Mark Zuckerberg bland annat:

”Overall, the policies we're implementing today are designed to address the reality of the challenges our country is facing and how they're showing up across our community. I'm committed to making sure Facebook remains a place where people can use their voice to discuss important issues, because I believe we can make more progress when we hear each other. But I also stand against hate, or anything that incites violence or suppresses voting, and we're committed to removing that no matter where it comes from”

När börsen stänger denna fredag har Facebooks börsvärde fallit med 8,3 procent, 400 miljarder dollar – på en dag. 

28 juni: Starbucks stoppar annonseringen

Starbucks stoppar all annonsering i sociala medier. I motiveringen framhåller bolaget att plattformarna används för att sprida hat

Frågan är vilken betydelse det kommer att ha för Facebook, vars annonsaffär omsatte 17,7 miljarder det senaste kvartalet. Wedbush Securities analytiker Bradley Gastwirth menar att bojkottens växande omfattning ändå pekar mot ett betydande avtryck i jättens affärer.

”Facebook måste omgående och effektivt bemöta problemet för att stoppa utflödet av annonsörer, innan det blir okontrollerat”, skrev han i en kommentar nyligen.

30 juni: Rörelsen sprider sig till Europa/ Lego sluter upp bakom bojkotten

I veckan har flera europeiska annonsörer anslutit sig till bojkotten, däribland flera svenska bolag. Enligt en undersökning från organisationen World Federation of Advertisers, vars medlemmar kontrollerar 100 miljarder dollar i medieinvesteringar, överväger var tredje annonsör att lämna Facebook.

Nu meddelar också danska leksakstillverkaren Lego att företaget ser över sina riktlinjer för annonsering och stoppa sin annonsering på globala sociala medier-plattformar under minst 30 dagar. 

– Vi är dedikerade till att ha en positiv inverkan på barn och den värld de ska ärva. Det inkluderar att bidra till en positiv, inkluderande digital miljö fritt från hatiska uttalanden, diskriminering och felaktig information, säger Legos marknadschef Julia Goldin i ett pressmeddelande. 

2 juli: Sprider sig till mindre annonsörer

På torsdagen rapporterar flera amerikanska medier att bojkotten nu börjar sprida sig till mindre bolag, en kategori som utgör 70 procent av Facebooks annonsintäkter.

Några av de varumärken som stoppat annonseringen på Facebook (Källa:Adweek)

Adidas
Honda
Reebok
Arc’teryx,
Ben & Jerrys
Beam Suntor
Birchbox
Chipotle
Chobani
The Clorox Company

Coca-Cola

Conagra Brands

Denny’s

Diageo

Eddie Bauer

Edgewell Personal Care

Habitat for Humanity

The Hershey Company

JanSport
Lego

Levi Strauss & Co

Magnolia Pictures
Microsoft

The North Face

Patagonia

Patreon

Pfizer

Puma

Rakuten Viber

REI

SAP

Starbucks

Unilever

Upwork

Vans

Verizon

 

(Källor, New York Times, Market Watch, AdWeek, Techcrunch, Financial Times, CNN, TT, The Drum, Twitter)

Andreas Rågsjö Thorell

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.