Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Annonschocken

Publicerad: 5 Januari 2011, 08:41

Forskning & Framsteg har funnits i 45 år. I senaste numret har den populärvetenskapliga tidskriften annonser – för första gången. – Det var på tiden, säger nye vd:n och chefredaktören Patrik Hadenius till Resume.se.


Forskning & Framsteg i ny tappning.

Många läsare av Forskning & Framsteg höjde nog på ögonbrynen när de läste nya numret.

För första gången någonsin publicerades det annonser i tidningen.

Det är den nytillträdde vd:n och chefredaktören Patrik Hadenius som ligger bakom förändringen.

–  Det stämmer att Forskning & Framsteg aldrig tidigare haft annonser, så det var på tiden. På 1960-talet då tidningen startade ansågs annonser vara fult och populärvetenskap sågs dessutom som något suspekt, säger Patrik Hadenius, som tillträdde i höstas.

Forskning & Framsteg ägs av en stiftelse och Patrik Hadenius uppdrag är att modernisera tidningen och öka andelen lösnummerköpare. I dagsläget går 98 procent av upplagan på cirka 41 000 exemplar till prenumeranter.

– Det finns flera skäl till att vi nu inför annonser. Det första skälet är naturligtvis det rent ekonomiska, det andra är att en tidning med annonser är en mer komplett produkt som ger läsarna ytterligare informationsvärde, och det tredje är det rent formmässiga – en tidning med annonser blir mer levande och modern.

Tidningens annonsörer är bokförlag, researrangörer och anordnare av föreläsningar, event och kurser.

– Vi har en kvalificerad målgrupp som efterfrågat just den typen av saker som de här annonserna informerar om. Tidningen är starkt vetenskapligt förankrad och vi har en policy som innebär att vi till exempel inte kommer att ta in vin- och spritannonser, säger Patrik Hadenius.

Den populärvetenskapliga tidningsmarknaden är konkurrensutsatt och intäkterna måste öka.

– Jag har också tidningarna Språktidningen och Modern Psykologi. Där står annonserna för runt tio procent av intäkterna. Det hoppas jag att vi ska kunna nå på Forskning & Framsteg också. Det blir ingen kassako, men ett välkommet tillskott.

Säljbolaget Display i Umeå anlitas för annonsförsäljningen.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.