Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Annonsintäkterna ökar för landsortspressen

Publicerad: 4 november 2014, 15:33

Hoppfullt besked för lokaljournalistiken.
Landsortspressens annonsintäkter ökar.


Ämnen i artikeln:

Tobias HedströmIRM

Under det tredje kvartalet i år ökade landsortspressens digitala annonsintäkter med 29 miljoner kronor eller drygt 55 procent under perioden. Print-annonsintäkterna fortsatte att minska – men totalt ökade annonsintäkterna, tryckta och digitala, för landsortspressen med nära en procent.

Det visar siffror från Tidningsutgivarna och IRM.

Totalt hade landsortspressen annonsintäkter på nära 760 miljoner kronor under det tredje kvartalet 2014.

– Att dagspressens digitala annonsintäkter fortsätter växa starkt är inte förvånande, berättar TU:s chefsanalytiker Tobias Hedström i en kommentar och fortsätter:

– Vi har dessutom sett en uppbromsning i tappet för de tryckta produkterna vilket gör att vi bara har väntat på att de totala annonsintäkterna ska börja växa igen. Det är för tidigt att tala om ett trendbrott men denna siffra är mycket glädjande och ger hopp inför framtiden. Annonseringen på de mobila sajterna mer än fördubblades under perioden, en trend som förväntas hålla i sig.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Tobias HedströmIRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.