Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Annonsjättarna spår lägre tillväxt 2019

Publicerad: 4 December 2018, 07:19

Foto: Mostphotos

GroupM med flera sänker prognoserna, P&G – inte längre världens största annonsör, och Tumblr förbjuder all porr. Det några av nyheterna i tisdagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Annonsjättarna spår lägre tillväxt 2019
Några av världens främsta annonsnätverk – GroupM, Magna Global och Zenith – säger nu att annonsinvesteringarna 2019 kommer minska gentemot 2018. De menar även att digitalt nu har nått en milstolpe.

GroupM berättade igår att de drar ner sina prognoser för i år från 4,5 till 4,3 procent, medan 2019 går från 3,9 till 3,6 procent. Beräknade intäkter för WPP-byrån blir då 19 miljarder dollar och inte 23 miljarder dollar som man först hade räknat med.

Publicis Groupe’s Zenith ser en tillväxt på fyra procent under 2019, jämfört med 4,5 procent i år.

IPG:s teknik- och annonsföretag Magna växer för tionde året, men går från 7,2 under 2018 till 4,7 procent nästa år. De menar att bland annat fotbolls-VM drog upp medieinvesteringarna.

Tumblr gör sig av med porren
Sociala jätten Tumblr förbjuder all porr från plattformen efter 17 december. De nya restriktionerna kommer dagar efter att Tumblr togs bort från App store efter att ha visat barnpornografi. Förbudet gäller foton, videor och GIF:s och Tumblr kommer mejla användare som postar denna typ av innehåll.

Storaffär i USA:s tv-bransch
Nextstar köper Tribune för 4,1 miljarder dollar och blir därmed USA:s största lokala tv-nätverk. Texasbaserade Nextstar äger totalt 174 tv-stationer medan Chicagobaserade Tribune har 42 stycken, plus kabelnätverket WGN America. Affären kommer bara tre månader efter att Tribune drog sig ur ett samgående med Sinclair efter att ha varit i förhandlingar i ett och ett halvt år.

P&G är inte längre världens största annonsör
Procter & Gamble förlorar platsen som världens största annonsör på Adage årliga lista. Nu går nämligen sydkoreanska Samsung om livsmedelsjätten. Det är sedan tidigare känt att P&G kapat en hel del annonsering, framför allt digitalt. P&G spenderade 10,5 miljarder dollar under sitt räkenskapsår som slutade i juni 2018. Samsung i sin tur spenderade 11,2 miljarder dollar under 2017, en ökning med 13 procent. Samtidigt ökade Kinas Alibaba och Tencent.

Alma Medias nya finansiella mål
Alma Media, tidigare Talentum, har satt upp nya finansiella mål för nästa år, skriver Di. Bland annat ska man nå en årlig tillväxt i den digitala verksamheten på mer än 12 procent. Det är en sänkning från 15 procent. Utdelningspolicyn ska ligga på 50 procent per aktie. Alma förväntas öka sitt rörelseresultat under 2018 – som 2017 låg på 51 miljoner euro.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.