Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Annonsmardröm i USA

Publicerad: 3 december 2008, 07:29

Annonsintäkterna i amerikansk dagspress föll med 18,11 procent under tredje kvartalet.
Det är historiska mardrömssiffror.


Annonsintäkterna i amerikansk dagspress är i fritt fall. De nya siffrorna från Newspaper Association of America, NAA, är de sämsta på fyra årtionden. Räknat i pengar var annonsintäkterna under tredje kvartalet 2 miljarder dollar, 16,5 miljarder kronor, lägre än samma period förra året.

Det här var sjätte kvartalet i rad som annonsintäkterna fallit. I år har tillbakagången accelererat från minus 12,85 procent första kvartalet till 18,11 under tredje.

För platsannonser är det katastrof med ett fall på 43, 6 procent, fastighetsannonser med 38,6 och bilannonser med 29,2 procent.

För första gången sedan NAA började mäta internetannonseringen noterar man även en nedgång där.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.