Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 3 december 2008, 07:29
Annonsintäkterna i amerikansk dagspress föll med 18,11 procent under tredje kvartalet.
Det är historiska mardrömssiffror.
Annonsintäkterna i amerikansk dagspress är i fritt fall. De nya siffrorna från Newspaper Association of America, NAA, är de sämsta på fyra årtionden. Räknat i pengar var annonsintäkterna under tredje kvartalet 2 miljarder dollar, 16,5 miljarder kronor, lägre än samma period förra året.
Det här var sjätte kvartalet i rad som annonsintäkterna fallit. I år har tillbakagången accelererat från minus 12,85 procent första kvartalet till 18,11 under tredje.
För platsannonser är det katastrof med ett fall på 43, 6 procent, fastighetsannonser med 38,6 och bilannonser med 29,2 procent.
För första gången sedan NAA började mäta internetannonseringen noterar man även en nedgång där.